oktober 6, 2024 | Personal | Mike van Hoenselaar
Met meer dan 1.250 escaperooms in Nederland, blijven we het land met de meeste escaperooms per vierkante kilometer. Dit is een unieke prestatie, iets wat jaren geleden al naar voren kwam uit een onderzoek van Escape Rooms Nederland. Dus Nederland is erg verwend met escaperooms. Maar in een landschap waarin reviews en scores steeds meer de norm bepalen, rijst de vraag: Moeten we nieuwe spelers direct naar de top 10 pushen?
Tijdens de IAAPA-beurs in Amsterdam afgelopen week zagen we wederom hoe Nederlandse spelers verwend zijn geraakt door de overvloed aan entertainmentopties. Onze verwachtingen over entertainment zijn logischerwijs geëvolueerd in de afgelopen tien jaar; ook escaperooms moeten meer bieden dan alleen een puzzel. Spelers verwachten tegenwoordig meer grootschalige producties met diepe immersie, complexe technologieën en indrukwekkende decors. Maar is dit wel allemaal realistisch en noodzakelijk?
Als een speler direct begint met de top van Nederland, blijft die dan nog enthousiast over een meer bescheiden ervaring tijdens een teamuitje of vriendenavond? Die met net zo veel passie en liefde gemaakt is. Het verschil in prijs en schaal is duidelijk: in de buurt speelden we onlangs twee escaperooms met veel liefde gemaakt, waarvoor je 50 euro per twee personen betaalt. Een wereld van verschil met producties waar een team 250 euro neertelt. Toch hadden we enorm veel plezier met ons gezin. De ervaring draaide om samen zijn, genieten, en onvergetelijke herinneringen maken—niet om de snelste tijd of de meest geavanceerde technische snufjes beleven.
Het belang van deze ervaringen wordt vaak onderschat. Kleinere escaperooms die met passie en vakmanschap gebouwd zijn, bieden een intimiteit en gezelligheid die vaak verloren gaat in grotere producties. Dit herinnert ons aan waarom Escape Rooms Nederland ooit begon: het creëren van een plek waar iedereen zijn of haar volgende avontuur kan vinden.
Het gevaar van de reviewcultuur
Met de groeiende nadruk op reviews kan het lijken alsof er maar 50 hele toffe escaperooms zijn, wat natuurlijk helemaal niet zo is. Recente onderzoeken tonen aan dat reviews een grote invloed hebben op de keuzes van consumenten, vaak meer dan mond-tot-mondreclame. Ons inziens hebben ze nog zeker waarde, je wilt voorkomen dat hele slechte escaperooms spelers een poot uitdraaien. Niet alleen bij escaperooms, maar ook restaurants, hotels en andere aanbieders waarvan de smaak per persoon kan verschillen zijn gevoelig voor reviews.
Toch zijn niet alle escaperooms gebouwd om in de toplijstjes te staan—dat als doel stellen is ook al heel opmerkelijk. Ze vervullen een andere, minstens zo belangrijke rol: het bieden van laagdrempelig, plezierig vermaak dat toegankelijk is voor iedereen. Waarvan veel zelfs nog leuker zijn om te ervaren dan de top van Nederland. Als Escape Rooms Nederland hebben we ook een top 10 pagina. Hier staan ook al jarenlang ervaringen op waarvan wij zelf vinden dat ze onderbelicht zijn.
We zien dat veel beginnende spelers de hoogstgeplaatste escaperooms willen spelen, ergens logisch, omdat zeker niet alle escaperooms even leuk zijn. Toch zorg je hiermee dat je steeds beter gaat verwachten, terwijl je eigenlijk pas 20 escaperooms gespeeld hebt. En wat gebeurt er als een team op een bedrijfsuitje een bescheiden escaperoom bezoekt nadat ze enkel de crème de la crème gewend zijn? Wij zien ook aan de reviews op ons platform dat het plezier afneemt bij kamers waarvan we weten dat deze erg leuk zijn, maar lagere scores krijgt omdat deze personen eerst grotere producties ervaren hebben die in toplijstjes staan.
De kracht van gedeelde ervaringen
Een escaperoom is zoveel meer dan alleen de fysieke kamer. Het is een kans om samen te werken, te lachen, en herinneringen te creëren—of de kamer nu technologische hoogstandjes bevat of juist rust op eenvoud. Het zou zonde zijn als we spelers alleen naar de top 10 sturen en hen de kans ontnemen om te genieten van deze andere parels.
De beste ervaringen ontstaan vaak in onverwachte situaties, en juist die kleinschalige, met liefde gemaakte kamers bieden hiervoor de perfecte setting. Uiteraard betekend dat nog steeds niet dat je niks mag verwachten. Een kamer in 1920 waarbij de hints via een tablet gegeven worden, dat kan zeker ook meer in thema. Of een game master die geen tijd voor je heeft voor én na het spelen, dat mag je zeker van elke escaperoom verwachten.
Bij Escape Rooms Nederland willen we iedereen aanspreken: zowel de escaperooms die bovenaan de ranglijsten staan, als de kleinere initiatieven die met passie en creativiteit een unieke ervaring bieden. We willen laten zien dat escaperooms geen race naar de top hoeven te zijn, maar een manier om onvergetelijke momenten samen te beleven, ongeacht de prijs of populariteit.
Laten we de liefde voor escaperooms vieren in al hun vormen—van de grootse producties tot de kleinschalige kamers die net zoveel voldoening geven. Welke escaperooms ken jij die onderbelicht zijn en juist wat extra aandacht verdienen?
Mede-oprichter van Escape Rooms Nederland. Ik deed mijn eerste escaperoom in 2014 en heb er inmiddels meer dan 500 gespeeld in binnen- en buitenland. Ik houd van denkpuzzels, bordspellen en avontuur. Ik houd er van om erg creatief te zijn en ben een echte gezelschapsspelfanaat. Grote liefhebber van escape rooms in alle soorten en maten. Ik ben daarnaast eigenaar van Wonderling Experience Studio, waar we allerlei soorten ervaringen ontwerpen, waaronder escaperooms.
Geef een antwoord