Tips voor een onvergetelijke escape room ervaring
Tijdens Up The Game 2017, dé escape room conferentie van de wereld, sprak Mike van Hoenselaar (Escape Rooms Nederland) over Online Marketing voor escape rooms. In dit artikel blik ik terug op zijn inspirerende verhaal en lees je hoe escape room eigenaren de spelers een onvergetelijke ervaring kunnen bieden.
Naast het feit dat ik met dit artikel de escape room eigenaren wellicht kan aanzetten tot het kritisch kijken naar de (Online) Marketing van hun escape room(s), heeft het ook als doel om spelers eens goed te laten nadenken: “waar ligt voor mij die spreekwoordelijke lat, wat verwacht ik van een ‘doorsnee’ leuke escape room, en hoe kunnen escape room eigenaren mijn verwachtingen overtreffen?”
Een speciale dag
Een escape room is het nieuwe dagje uit: we zien steeds vaker dat vriendengroepen, gezinnen, collega’s of (sport)teams een dagje escape rooms gaan spelen in plaats van een pretpark, dierentuin of bowlingbaan bezoeken. Onwijs tof natuurlijk, als Escape Rooms Nederland zijnde.
Maar, waar bij de bowlingbaan de vereisten ophouden bij de baan die exact 18,3 meter lang, 1,05 meter breed, waterpas en glad moet zijn, wordt bij een escape room veel meer verwacht. Je komt in een andere wereld terecht; een wereld die voor jou gemaakt is en waar jij op ontdekkingsreis mag gaan.
De uitdaging voor escape room eigenaren moet -wat mij betreft- dus liggen bij het creëren van die complete wereld van begin tot eind. Ze moeten de dag van een team Escapers speciaal en onvergetelijk maken. Maar dat is mijn mening. Ik ben erg benieuwd hoe jij hierover denkt! Laat het vooral weten door een reactie achter te laten.
Introductie
Mike begon zijn verhaal met een korte introductie over Escape Rooms Nederland: we zijn momenteel het grootste- en meest complete platform voor escape rooms in Nederland.
Maar, genoeg over Escape Rooms Nederland. Het gaat in dit artikel over de ‘reis’ die spelers maken en hoe escape room eigenaren hier op in kunnen spelen.
De Booking- en Customer Journey
De Booking- & Customer Journey (vrij vertaald: het moment waarop een speler een escape room voor het eerst ergens tegenkomt, tot het moment dat hij weer thuis komt nadat hij de kamer gespeeld heeft) omvat een 9-tal punten:
Awareness
Genereer aandacht voor de escape room door bijvoorbeeld de
Consideration
Doe onderzoek naar de Value Proposition van een escape room en zorg ervoor dat er sterke content is waarmee bezoekers te prikkelen zijn, zodat ze de escape room zullen onthouden. Van een enthousiasmerende video-teaser tot indrukwekkende foto’s die de sfeer van de kamer weten te benadrukken.
Search
Er wordt per maand zo’n 200.000 keer gezocht op escape room gerelateerde zoekwoorden (bijvoorbeeld “escape room thema’s” en “escape room locaties”). Hoe springt een escape room hier nou tussenuit? Het is belangrijk dat de Search Engine Optimalisation (SEO) rockethigh is. Dit doe je o.a. door te schrijven alsof je tegen een speler praat, want zo vindt een speler ook zijn/haar weg op het internet.
Comparisation
Nu de spelers een escape room gevonden hebben start het vergelijken. Spelers gaan nadenken en stellen zichzelf vragen als: welke kamer matcht met mijn behoeften? Veel spelers hebben ook véél vragen. Eén en één is twee. Natuurlijk staat een escape room eigenaar altijd voor zijn spelers klaar en geeft hij maar al te graag antwoord op al die veelgestelde vragen, maar nóg beter zou het zijn om al die veelgestelde vragen al te beantwoorden op de website. Dit voorkomt onnodige telefoongesprekken en mailwisselingen, en zorgt ervoor dat spelers zelf het antwoord op hun vragen kunnen vinden. Win-win! Let er natuurlijk wel op dat de vragen op de website geschreven moeten zijn vanuit de speler. Enkele voorbeelden zijn: “Kan ik met meer dan 8 personen tegelijk spelen?” of “Kunnen we contant betalen?”
Zorg daarnaast voor online aanwezigheid en actuele informatie over de escape room op Directories, review-websites, nieuwssites en blogs. Hoe meer de escape room te vinden is en hoe relevanter de website blijkt op bepaalde zoektermen, hoe hoger Google deze escape room zal plaatsen op die zoektermen.
Book
Stel: een escape room genereert 100 website-bezoeken, en het conversie-percentage ligt op 1%. Dat zou betekenen dat er 1 boeking gehaald wordt uit 100 bezoekers. Reken €100,- per boeking en je komt uit op een omzet van €100 per 100 bezoekers. Maar, hoe haal je nou méér boekingen uit die 100 bezoekers? Het is belangrijk om een snelle én mobiel-vriendelijke website te hebben. Dit test je eenvoudig via Google zelf. Daarnaast zorg je dat Google Analytics goed ingesteld staat op alle website-pagina’s zodat er veel meetbaar wordt gemaakt (meten = weten!), bijvoorbeeld waar mensen afhaken en waar dus verbeteringen toe te passen zijn. Een programma als Pingdom controleert daarnaast regelmatig of websites nog wel online staan. Kortom: creëer de meest ideale omgeving voor bezoekers, zodat de transactie zo snel, soepel en prettig mogelijk verloopt.
Pre-play
Oké, de escape room is gevonden en zelfs de boeking is al gedaan. Top! En nu? Nu is het tijd om de spelers ‘warm’ te maken voor de escape room. Zorg dat spelers thuis al in die beleving getrokken worden. Gaat de escape room over het vinden van de erfenis die de opa aan zijn kleinkinderen heeft achtergelaten? Laat de beste man z’n afscheidsbrief dan opsturen naar de spelers.
Service
Moet hier nog iets over geschreven worden? Het mag vanzelfsprekend zijn dat de spelers ontvangen worden zoals dat past bij het thema van de kamer en dat de eigenaar of Game Host zelf zo klantgericht is als maar kan! Als de ruimte er is, kan een eigenaar of Host er natuurlijk alles aan doen om er naast het spelen van de escape room voor te zorgen dat je als speler graag blijft hangen voor een drankje en ‘n bitterbal. Of twee.
Loyalty
De beste spelers zijn zij die ambassadeur zijn van een escape room die ze gespeeld hebben. Ze raden de kamer aan bij vrienden, familie en/of bekenden. Natuurlijk is de eigenaar aan de slag gegaan met alle bovenstaande punten en heeft hij er alles aan gedaan om een optimale beleving neer te zetten van A tot Z. Vraag spelers dan om een review achter te laten op review-websites als TripAdvisor en Escape Rooms Nederland, want sociale bewijskracht is de psychologie van het overtuigen. 90% (!) van de consumenten leest reviews van anderen alvorens over te gaan tot een reservering, aankoop of boeking. Reviews krijgen ook een steeds meer prominente plek in Google’s zoekresultaten, dus wederom: win-win.
Advocacy
Maak een ervaring in een escape room létterlijk onvergetelijk door ze iets mee te geven. Heeft een locatie meerdere escape rooms? Dan kunnen spelers wellicht armbandjes verzamelen van alle kamers die ze gehaald hebben op de locatie.
Domineer het thema en voer het door in alles. Alles? Ja: álles! Zorg ervoor dat de spelers in een andere wereld gezogen worden en ze de realiteit even vergeten. Sterker nog: zorg er als escape room eigenaar voor dat spelers die (veelal) 60 minuten in een escape room én de tijd daarvóór zitten in de realiteit die een escape room eigenaar voor ze gecreëerd heeft.
Ik hoop je geïnspireerd te hebben om als escape room eigenaar eens kritisch naar je kamer(s) te kijken en de beleving vooraf én achteraf Next-level te krijgen. Daarnaast hoop ik dat je als speler nu kunt nadenken over waar we vandaag de dag staan met escape rooms. Moet het een complete beleving zijn? Ik ben erg benieuwd naar jouw mening. Laat gerust een reactie achter!
Dit artikel is gebaseerd op het verhaal ‘Online Marketing voor escape rooms’ dat Mike van Hoenselaar vertelde tijdens Up The Game 2017. Zijn presentatie-slides zijn hier terug te vinden.