mei 31, 2018 | Nieuws | Mike van Hoenselaar 1 Comment
Vorige week is ABN AMRO’s The Lockdown gelanceerd, een spel voor je mobiel. De eerste mobiele augmented reality escaperoom aldus de makers.The Lockdown maakt onderdeel uit van een bredere wervingscampagne van ABN AMRO. We hebben uiteraard het spel direct gedownload en uitgespeeld. Hieronder volgt de review van ABN AMRO The Lockdown.
ABN AMRO The Lockdown
Gameplay
Ik lees verschillende berichten online dat het spel niet voor hun telefoon beschikbaar is. Natuurlijk heb je met nieuwe techniek altijd dat een groep niet mee kan doen, omdat ze gewoonweg niet de nieuwere telefoons hoeven of kunnen betalen. Maar de vraag is natuurlijk of de doelgroep een telefoon heeft die de AR techniek ondersteund. Ik denk dat het vooral een probleem met Android telefoons is, want bij iOS kun je vanaf de iPhone 6S al spelen.
Het is niet iets dat je onderweg even download. Het spel is namelijk 600MB groot. Dus het zal voornamelijk thuis of op het werk zijn dat je dit spel speelt. Volgens mij ook de bedoeling van de makers, aangezien je een tafel in de buurt moet hebben om de Holodesk op te zetten.
Als je het spel start volgt een intro van de verhaallijn. In het spel bevinden we ons in het jaar 2028. ‘Geld’ is volledig digitaal en wordt georganiseerd via een smart contract genaamd ‘The Lantern Wallet’. Als ineens wereldwijd een groot aantal mensen niet meer bij hun cryptocurrencies kan, breekt de chaos uit. Spelers worden uitgedaagd uitdagingen op te lossen met thema’s als informatiebeveiliging en blockchain om zo de wereld voor een financiële catastrofe te behoeden.
Eenmaal bezig kun je de beleving niet opnieuw beginnen. Als je het uitgespeeld hebt wel.
Puzzels
De eerste puzzels is een geheime ASCII afbeelding zoeken in de video van de hacker. Leuk verzonnen. Over het algemeen zijn de puzzels heel recht toe recht aan. Er is weinig ruimte voor fouten. De variëteit van puzzels is leuk. Het is zelfs zo dat op basis van keuzes het spel makkelijker of moeilijker wordt. Het is mij niet duidelijk welke variant ik gekregen heb. Je moet bijvoorbeeld in het spel een kredietscore opzoeken, ik kan me voorstellen als je die goed invult dat dat van beter ‘hack’ werk getuigt dan het vinden van de plaatsnaam waar de hacker zich bevindt.
De puzzels zijn fijn in thema, voelen logisch om te gebruiken en passen in het verhaal. Maar als ik een expert ben die ingehuurd wordt door Interpol en ik kan de puzzels in half uurtje oplossen, wat zegt dat over Interpol?
In een reguliere escaperoom is het creëren van wow momenten een belangrijke taak voor de makers van de escaperoom. Dit was voor ons niet aanwezig. We hadden het bijvoorbeeld mooier gevonden als we juist niet alleen maar in het spel hoeven zijn, dat we een notificatie krijgen om een sms te versturen, of dat we een foto moeten maken die we moeten mailen. Maar waarschijnlijk vanwege wetgeving, privacy en beleid ABN AMRO was dit niet het geval.
UPDATE: De redactie van het spel geeft aan dat er wel degelijk 2 opdrachten in zitten waarbij offline en online met elkaar verbonden worden.
De rol van Augmented Reality
De rol van Augmented Reality, oftewel een extra laag over de werkelijkheid leggen, groeit aan populariteit. Dezelfde techniek als die we kennen van Pokemon GO of Jurassic World Alive, maar ook TV programma’s gebruiken het. We hebben recent een escaperoom in Eindhoven gespeeld die gebruik maakt van Augmented Reality.
Bij allemaal heeft nog weinig echt toegevoegde waarde. Ook bij Pokémon GO en Jurassic World Alive is de pret er na 2 keer proberen vanaf. Het is een gimmick. ABN AMRO heeft augmented reality gebruikt om van elke kamer een ‘escaperoom’ te maken. Conceptmatig erg leuk verzonnen, alleen in de praktijk blijkt dat augmented reality ook hier vrijwel geen toegevoegde waarde heeft. Voor ons mag er veel meer een link zijn tussen de echte wereld, de realiteit en de virtuele wereld, die via de telefoon.
Objecten die je moet ‘scannen’ om in je spel te gebruiken. Naar een website gaan waar alleen iets te zien is via je telefoon. Je eigen TV naar een bepaalde zender en daar een ander bericht zien dan wat de rest van de wereld ziet, de AR echt een toevoeging laten zijn op het spel wat je aan het spelen bent. Dat het zonder die techniek niet mogelijk zou zijn.
We weten inmiddels dat het vooral een budget ding was waarom er niet meer mee gedaan is, maar een bank als ABN AMRO die dan de eerste wil zijn met een mobiele augmented reality escaperoom, mag dan van ons beter uitpakken. De marketingafdeling van de bank heeft vooral weer leuke content, maar we betwijfelen of de HR afdeling hiermee de juiste talenten gaat vinden. Als die hard escaperoom speler ben ik niet weggeblazen.
Escaperoom?
ABN AMRO noemt het spel een escaperoom. We twijfelen heel sterk of dit wel een escaperoom genoemd mag worden. We hebben het nu twee keer gespeeld en zien het vooral als een puzzelspel. Onze definitie van een escaperoom is:
In een escaperoom word je opgesloten met verschillende mensen in een kamer of omgeving waar puzzels en raadsels aanwezig zijn die jij moet zien te ontdekken en oplossen om de kamer binnen een bepaalde tijd te verlaten.
Dit spel speel je alleen, maar je begeeft je wel in een ‘kamer’ waar raadsels en puzzels aanwezig zijn. Alleen in het spel hoef je de kamer niet te verlaten. En dat is ook een van onze grootste ergernissen met het spel. Het woord escaperoom als marketingtruc gebruiken. The Lockdown is leuk om te spelen, maar geen escaperoom voor ons.
Conclusie
Het spel is nu iets meer dan een week uit, staat op plek #83 in de categorie Puzzel, krijgt een 4,8 in de App Store en mensen vinden het aardig om te spelen. Wij hebben ons ook leuk vermaakt. Niet heel lang, de puzzels waren niet heel moeilijk. Wij vinden het alleen geen escaperoom, maar een puzzelspel net zoals er al duizenden zijn. De toevoeging van AR is heel erg minimaal. Het had net zo goed niet gedaan kunnen worden en is nu als gimmick gebruikt. We vragen ons af of het echte talent hiermee gevonden wordt. Maar waarschijnlijk is het vooral een manier om de ogen richting ABN AMRO te hebben omdat je nu weet dat ze talent in IT zoeken.
Leuk om even te spelen, maar wij hebben liever The Room, geen augmented reality, toch uren speelplezier.
Mede-oprichter van Escape Rooms Nederland. Ik deed mijn eerste escaperoom in 2014 en heb er inmiddels meer dan 500 gespeeld in binnen- en buitenland. Ik houd van denkpuzzels, bordspellen en avontuur. Ik houd er van om erg creatief te zijn en ben een echte gezelschapsspelfanaat. Grote liefhebber van escape rooms in alle soorten en maten. Ik ben daarnaast eigenaar van Wonderling Experience Studio, waar we allerlei soorten ervaringen ontwerpen, waaronder escaperooms.
Stefan
” Maar waarschijnlijk is het vooral een manier om de ogen richting ABN AMRO te hebben omdat je nu weet dat ze talent in IT zoeken.”
Dit is de enige reden waarom deze app bestaat, en gezien de media aandacht die ervoor is gekomen zou ik zeggen; volledig geslaagde campagne!
Eigenlijk is al het andere ( of het tof is om te spelen, hoe goed AR werkt) een mooie bonus. Hulde voor Sherlocked dat ze -zoals ik het hierboven lees- ook dit op orde hebben.