Na meerdere escape spellen voor thuis gemaakt te hebben (o.a. De VOC Schat en Mysteries of Alchemy) heeft Jachin Letwory een nieuwe online escape detective/mystery game gemaakt. ‘The Unsolved Cases van Charlotte Sharp’. Jachin werkt hierbij samen met Anke Steffers, maker van de welbekende Crimibox. Alle spellen zijn te bestelling via zijn website ‘L3V3L‘
Na het succes en de nuttige feedback van eerdere games, vond ik dat het tijd was om het team te laten groeien. Het inbrengen van nieuwe vaardigheden leek de beste manier om een geliefd spel in spannende nieuwe richtingen te brengen. Voor dit project ben ik gaan samenwerken met Anke, een professionele verhalenverteller. Ze heeft al twee moordmysteriespellen gemaakt. Beide games samen zijn gespeeld door meer dan 15.000 mensen in België en Nederland. Je zou kunnen zeggen dat wij de duivelse meesterbreinen zijn achter Charlotte’s vele avonturen en gevaren. Jachin Letwory
Dit spel is de afgelopen weken gelanceerd op Kickstarter en binnen 4 uur was het minimale doelbedrag al behaald.
Wie zijn de makers en bedenkers van dit spel?
Jachin is de oprichter van The Unsolved Cases of Charlotte Sharp en creëert alle technische en fysieke elementen, terwijl Anke de verschillende verhalen en gameplay schrijft. In de afgelopen twee jaar lanceerde Jachin met succes twee andere campagnes op Kickstarter. De eerste was The VOC Treasure, en de tweede Mysteries of Alchemy. Beide zijn thuis escape games.
Het verhaal van Charlotte Sharp
Dit spel zal bestaan uit 3 dossiers. Deze set van 3 avonturen zullen je meenemen naar de tweede helft van de negentiende eeuw. Jouw detectivevaardigheden zullen nodig zijn om deze onopgeloste zaken te ontrafelen.
The Unsolved Cases of Charlotte Sharp is een verzameling duivelse, online mysteries. Charlotte Sharp mist enkele essentiële aanwijzingen. Eeuwenlang heeft de naam Charlotte Sharp de gevestigde orde door elkaar geschud. Ze is een bemoeial, een criticus en een vriend van waarheid en gerechtigheid.
Hoewel rechercheur Charlotte Sharp een grondig onderzoek heeft uitgevoerd en een volledig dossier met bewijsmateriaal heeft samengesteld: getuigenverklaringen, rapporten en andere aanwijzingen, heeft Charlotte dringend een partner nodig die haar kan helpen deze zaken op te lossen. Deze partner ben jij.
Kun jij de onopgeloste zaken sluiten?
Nederland heeft pas sinds de jaren 1880 een gevestigde politiemacht en rechercheur Sharp is ze sindsdien een stap voor geweest. Ze kreeg nooit erkenning voor haar daden als vrouw in de 19e eeuw; ze zocht in het geheim gerechtigheid. Dit weerhield Charlotte er niet van een vriendin te zijn voor de behoeftigen, en de waarheid was dat ze iedereen in nood kon helpen. Met haar vasthoudende, volhardende en scherpe geest en oog hielp ze de onterecht opgeslotenen te bevrijden. De politie begon haar te respecteren en de politie was bang voor haar.
De maker en bedenker Jachin aan het woord
Waarom heb je nu voor een online game gekozen terwijl de vorige twee fysieke thuis games waren?
“Tijdens mijn laatste Kickstarter campagne zag ik dat er veel backers waren die ook alleen voor de digitale versie kozen. Met het nieuwe spel wil ik deze doelgroep meer bereiken. De fysieke spellen worden namelijk ook wereldwijd verkocht en dan kunnen de verzendkosten voor de spelers soms flink oplopen. Bij een digitaal spel hebben ze dan geen last van de verzendkosten.”
Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
“Bij het maken van een online spel geeft het juist de mogelijkheid om ‘on the go’ dingen aan te passen al naar gelang de feedback die ik krijg. Bij een fysiek spel moet je altijd eerst de reeds gedrukte spellen verkopen voordat je verbeteringen door kan voeren.”
Hoe is de kickstarter actie gegaan?
“Binnen 4 uur was het doelbedrag gehaald en uiteindelijk zijn we net boven de 300% van het doelbedrag geëindigd.”
Kunnen mensen je nog steunen?
“Via Kickstarter kan dat niet meer maar als mensen het spel uiteindelijk willen spelen raad ik aan om je aan te melden voor de nieuwsbrief op mijn website. Je wordt dan op de hoogte gehouden van de lancering van het spel.”
Wat zijn de stappen die je gaat nemen nu?
“Ik ben de afgelopen maanden druk bezig geweest om de website van Modern Treasure Hunt in een nieuw jasje te steken. Er draait nu al een vernieuwde versie en de verwachting is dat deze voor aanvang van de zomervakantie volledig functioneel is.
Een voorbeeld van de verbetering is dat de online schatjacht “Treasure Hunter” (voorheen Junior Treasure Hunter) nu makkelijker besteld en daarna gespeeld kan worden. De Engelse versie van “Treasure Hunter” heeft een complete make over gekregen waardoor het spel via een project dashboard gespeeld wordt. Daar zijn hele mooie dingen in verwerkt zoals interactieve video, 360 panorama, de welbekende foto’s waarbij je op onderdelen in de foto kan klikken. Er wordt binnen het spel nu ook gebruik gemaakt van een communicatie systeem waar de hints in verwerkt zijn. Het Project Dashboard is ook het nieuwe systeem waarop The Unsolved Cases of Charlotte Sharp gemaakt en gespeeld gaat worden.
De Nederlandse versie van Treasure Hunter gaat binnenkort ook omgezet worden naar een nieuwe versie.”
Wanneer kunnen mensen dit nieuwe spel spelen ?
“De lancering staat nu gepland voor februari 2022. Als het spel eerder klaar is wordt zal het spel ook eerder gelanceerd worden. Vanaf de lancering worden eerst alle ‘backers’ voorzien van toegang tot het spel.
Direct daarna komt het spel in de webshop van Modern Treasure Hunt en dan kan iedereen het spel bestellen en direct spelen.”
Hoe werkt dit online spel?
Voor elk dossier krijg je een login voor het spel. Nadat je bent ingelogd op je laptop, bepalen interactieve video’s, 360-graden panorama’s en foto’s het spelverloop. De informatie die je verzamelt kan op elk moment worden bekeken en sommige items kunnen worden afgedrukt (optioneel). Het spel werkt op een desktop of laptop en is gemakkelijk te gebruiken.
Elk dossier duurt tussen de 90 en 180 minuten om op te lossen, afhankelijk van de ervaring van de “detective(s)”. Je kunt de onopgeloste mysteries alleen of samen me familie/vrienden/collega’s spelen
Mijn eerste twee avonturen waren fysieke games en deze derde is een online game. Gedeeltelijk was dit omdat we wilden besparen door het vermijden van het verzenden van fysieke documenten. Door dit spel online te ontwerpen, kon ik ook functies aanbieden die niet beschikbaar zijn in het gedrukte formaat, zoals video’s. Aldus Jachin.
Collector’s editie
Voor de spelers die liever een fysiek spel in handen willen hebben zal Jachin zal ook een collectors editie produceren. Met de collector’s edition heb je de documenten thuis en niet digitaal, die je op je gemak kunt bekijken terwijl je het spel speelt.
Mensen die mijn laatste twee games hebben gesteund en gespeeld, weten hoeveel aandacht en liefde ik heb gestoken in het maken van prachtige items en puzzels. Als je mijn andere spellen nog niet kent, kijk dan eens op de website van The VOC Treasure en Mysteries of Alchemy. Aldus Jachin.
Ben je nieuwsgierig geworden of wil je straks als eerste dit spel kopen? Meld je aan voor zijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.