Escape Rooms Nederland

Interview met Wesley van der Vaart, eigenaar van Town-Quest Zoetermeer

Deze week hebben we Wesley van der Vaart van Town-Quest Zoetermeer aan het woord. We zien de laatste tijd steeds meer dat de escaperoom wereld wordt uitgebreid met Real Life en VR belevingen. Wesley vertelt over zijn VR belevingen die hij in Zoetermeer dit jaar gestart is. Hoe weet Wesley de spelers te enthousiasmeren en hoe is hij zo in deze wereld gerold?

Hoe heb je van het begrip escaperooms gehoord?

“Ik werk part-time bij de Gameshop in Den Haag en ben fan van board games en video games. Ook is Live Action Role Playing een deel van mijn leven en heeft mij dit geholpen om de ruimtes in mijn pand in te richten. Aan fantasie kom ik niet tekort. 😉 Wat mij fascineert is dat board games, video games, escaperooms en virtual reality mensen de ervaring kunnen geven om ECHT even ergens anders te zijn geweest!”

“Op een gegeven moment zijn in 2017 escaperooms voor mij in de picture gekomen. En na 1 escaperoom gespeeld te hebben, ben ik hocked!”

Door welke escaperoom gespeeld te hebben was je “hocked”?

“De eerste escaperoom die ik gespeeld heb met mijn familie is “Kidnapped” bij Wescape. Deze room zette ons direct op scherp met de openingsscene. Dit hadden wij niet verwacht en was echt kicken! Payback (Wescape), Het Honeymoon Hotel (Dark Park), de Meisjes kamer (Escape Room Bunschoten), the Vault (Sherlocked) en zo kan ik nog wel even doorgaan met het gespeelde lijstje. Het zijn stuk voor stuk parels in Nederland die mij hebben laten zien hoe bijzonder de escape wereld is.”

Waarom ben je een escaperoom begonnen?

“Ik ben vanaf jongs af aan al bezig met board games en video games. Later is hier ook Live Action Role Playing (LARP) bij gekomen. Deze vormen van games zijn altijd al in staat geweest om even de realiteit van de dag te ontsnappen. Het spelen, leiden en uitleggen van games is altijd al een deel van mij geweest zodat mensen zorgen loos kunnen genieten van het avontuur.
In de eerste instantie was ik van plan om een “normale” escaperoom te maken. Maar al gauw kwam ik erachter dat Ubisoft bezig is met het maken van Virtual Reality Escape experiences. Dit was voor mij HET moment om de switch te maken naar een Virtual Reality Escape room, mede ook door mijn achtergrond met Board- en Video- Games!
Sinds een paar jaar is Virtual Reality ook grote sprongen aan het maken en kan je dingen doen die totaal niet mogelijk zijn in de normale wereld. Maar wel in VR!
Ik vind het heerlijk om mensen te zien genieten van een Virtual Reality Avontuur bij Town-Quest die ik ken, maar voor hun totaal nieuw zijn. Mensen komen met verwachtingen binnen, maar bij vertrek zijn hun verwachtingen overtroffen!”

Hoe probeer je de mensen mee te nemen in een andere wereld? Welke manieren/methodes gebruik je daarvoor?

“Bij binnenkomst vind ik het direct belangrijk om mensen met passende thema muziek direct in de sfeer te brengen. Huiselijk, maar niet zoals thuis. Echt even buiten de deur. Uit ervaring weet ik dat het allemaal best spannend kan zijn om weer de nieuwe wachtkamer binnen te gaan van een escaperoom. Voor mij is het daarom belangrijk om mensen het op hun gemak te stellen en het ijs te breken met een gezellig praatje. Om vervolgens de stijlvolle Virtual Reality room te betreden geheel in sfeer, met licht en geluid van de VR Escape Experience.”

Wat vindt jij zelf belangrijk tijdens het spelen van een escaperoom?

“Tijdens het spelen vind ik het belangrijk dat ik helemaal in die wereld ben en kan blijven. Dat de puzzels 1 zijn met het thema en dat wij als team puzzelen, en niet dat 1 iemand “alpha gamed”.”

Heb je tips aan andere escaperoom eigenaren?

“Een tip zou kunnen zijn dat zowel het licht, geluid en ambience in balans moeten zijn. Te harde muziek wordt ik niet zo blij van bijvoorbeeld.
Ook vind ik het belangrijk dat de gastheer / vrouw alleen een rol aannemen als deze echt van toepassing is op de gehele ervaring. Zoals bij Kamer 237 of the Vault.”

Welke leuke dingen heb je meegemaakt tijdens het spelen?

“Iedere keer toch weer gespannen zijn voor het spelen van een room. Niet wetende wat ons nu weer te wachten staat.
En wat ook leuk is om met teamleden te spelen die als de dood zijn voor geesten! Ik kan je uit ervaring zeggen dat brengt ook heel veel hoogtepunten met zich mee!

Wat zijn de minder leuke dingen die je meegemaakt hebt tijdens het spelen?

“Dit is een verhaal wat tijdens het spelen heel frustrerend was, maar waar wij achteraf nog steeds over kunnen lachen:
Tijdens een escaperoom kregen wij een touw en een magneet om ergens in de kamer iets te kunnen bemachtigen waar je met je handen niet bij kon komen. Menig mens zou een knoop leggen zodat het touw en de magneet vast blijven zitten aan elkaar… Maar wij wisten het voor elkaar te krijgen om hier alleen maar een lus omheen te maken! Wij hadden dus een probleem en waren het magneet kwijt wat natuurlijk los schoot. Geheel gefrustreerd in de kamer boos op elkaar “Hoe kan je dat nou doen!?” wisten wij toch “TOT BLAUWE PLEKKEN AAN TOE” het item voor elkaar te maken en op tijd deze escape room te ontsnappen… Gelukkig!”

Wat maakt jullie escaperoom anders of speciaal tov andere escaperooms?

“Ik probeer vanaf binnenkomst spelers direct in “mijn wereld” mee te nemen. Zodat spelers zich direct op hun gemak voelen en mee kunnen gaan in mijn bedachte reis. Ik wil graag dat de spelers, zodra ze de deur uitstappen, echt 60-80 min in een totaal andere wereld zijn geweest.”

Gaat er nog iets veranderen aan de escaperoom?

“In de toekomst zullen er nieuwe VR werelden uitkomen. In de nabije toekomst zal Town-Quest ook GPS avonturen starten in Zoetermeer. Deze avonturen gaan Zoetermeer tot leven brengen.”

Hoe zie je de toekomst van escaperooms?

“Mijn visie is dat escaperooms blijven door ontwikkelen met steeds weer vernieuwende puzzels, effecten en technieken.
Kijk ook naar mijn Virtual Reality Escape Experiences. Mensen weten niet wat ze meemaken zowel tijdens het spelen en na afloop. Ze zijn dan nog steeds onder de indruk van wat ze hebben meegemaakt!”

 

Meer lezen over Town-Quest.

 

 

Mobiele versie afsluiten