april 30, 2020 | Interviews | Karin Goumans
Vorige week hebben we een artikel geschreven over de live video The Submarine van Locked Amsterdam. Deze week spreken we Maurits Woudenberg wat uitgebreider. Hij is eigenaar van Locked Amsterdam. Locked Amsterdam bestaat inmiddels al 4 jaar en hebben op dit moment 2 kamers. The Libermann Conspiracy en The Submarine. Ook deze kamers zijn helaas dicht en daarom biedt Maurice nu de mogelijkheid om The Submarine als live video escaperoom te spelen. Hij was er snel bij en was de eerste in Nederland die dit concept uitgebracht heeft.
Wij hebben de live video The Submarine gespeeld en zijn super enthousiast over dit concept! Maurice vertelt ons hoe dit idee tot stand gekomen is.
Waarom is een escaperoom volgens jou zo populair?
“Ik denk dat het spelen van een escaperoom een perfecte combinatie is van iets sociaals en iets spannends. Bij het bekijken van een film word je geacht je mond te houden. Je beleeft dan dus wel iets spannends met elkaar, maar het sociale aspect ontbreekt. Tijdens het oplossen van de puzzels in een escaperoom beleef je het avontuur echt samen, alsof je die spannende film niet alleen samen bekijkt maar er middenin zit.”
Wat heeft een escaperoom dat een bowling, lasergame of glowgolf niet heeft?
“Als je met je team gezamenlijk op een missie bent is dit enorm versterkend voor het groepsgevoel. Waar je bij het bowlen of lasergamen e.d. voornamelijk tegen elkaar strijdt, heb je in een escaperoom een gezamenlijk doel. Het geeft een enorme kick als je het met elkaar samen tot het einde schopt.”
Locked doet het goed in de lijstjes. Waarom is dat denk je?
“Mijn eerste escaperoom ‘the Submarine’ begon vanuit mijn liefde voor knutselen. Ik ben al m’n hele leven lang bezig met elektronica, microcontrollers en mechanica. Ik had destijds zo’n 8 jaar als jazz-muzikant gewerkt en vond dat het tijd werd voor iets anders. Zonder mijn werkzaamheden als musicus stop te zetten ben ik toen begonnen met bouwen. Hierdoor was er totaal geen financiële drijfveer en had ik alle vrijheid om alles precies zo te maken als ik het wilde. Ik denk dat dat eraan heeft bijgedragen dat het zo’n populaire kamer is geworden. Ik denk dat je kan zien en voelen dat dit spel met zorg en liefde is gemaakt.
Tevens had ik de ervaring, zeker in die tijd, dat escaperooms vaak ofwel een verzameling hele gave puzzels in een systeemplafond kamertje waren, ofwel een prachtig vormgegeven kamer met een paar spelletjes en cijferslotjes hier en daar. Ik wilde dat het verhaal, de sfeer en de puzzels perfect op elkaar aansloten waarbij geen van deze elementen ondergeschikt was aan de ander.
Voor de tweede escaperoom van Locked.Amsterdam geldt eigenlijk precies hetzelfde.”
Als jullie een escaperoom ontwerpen, hoe ga je dan te werk? Zijn er enkele dingen die er per se in moeten zitten?
“In de meeste gevallen zijn de ontwerpers en bouwers niet dezelfde persoon. Daardoor is het een logische volgorde om eerst het verhaal en de puzzels te bedenken en daarna bij de bouwer na te gaan of de ideeën ook mogelijk zijn. Omdat ik de spellen ook zelf bouw gaat het bij mij soms andersom, dan laat ik me inspireren door iets in de techniek dat ik toevallig tegenkom, en ontstaat de puzzel vanuit een tof technisch idee.
Om een voorbeeld te geven, ik zag eens bij een vriend thuis een robot die de vloer aan het stofzuigen was. Zonder nog enig idee te hebben van hoe dit te implementeren zou zijn wist ik dat ik daar iets mee wilde. Vanuit daar ben ik gaan denken en kwam er vanzelf een scenario naar boven waarin die robot perfect was. Daarop voortbordurend diende zich weer andere ideeën aan, en zo ontstaan verhaal en puzzels eigenlijk tegelijkertijd.”
Inmiddels bestaat Locked al 4 jaar, hoe hoop je dat de komende jaren er uit gaan zien?
“De industrie ontwikkelt zich razendsnel. Dat is superleuk om te merken! De kwaliteit van de escaperooms gaat in rap tempo omhoog. De kwantiteit echter ook. Deze twee gaan niet altijd hand in hand. Ik ben erg benieuwd hoe het escaperoom landschap er überhaupt over 5 jaar uitziet. Misschien blijkt het toch een hype en vervaagt het, of evolueert het juist naar een nog hoger niveau. Ik hoop natuurlijk dat laatste en hoop daarin ook pionier te zijn! Ik heb al aardig wat ideetjes :).”
Wat is een moment van een groep wat je nog bijstaat als de dag van gisteren?
“Toen mijn eerste escaperoom (the submarine) net klaar was en ik nog geen gamemasters in dienst had draaide ik alle spellen zelf. Ik was steeds super nerveus of alles wel goed zou gaan en of ze het wel leuk zouden vinden. Tijdens die eerste games leefde ik zo intens mee met de spelers. Ieder keer dat iemand iets zei als “wow, dit is zo vet!’ kreeg ik een enorme adrenaline kick. Die tijd zal ik niet snel vergeten!”
Hoeveel escaperooms heb je zelf al gespeeld? Welke vind je een aanrader om te gaan spelen?
“Ik ben gek genoeg zelf geen extreme fan. Ik vind vooral het bouwen en bedenken super leuk. Uiteraard heb ik best een aantal spellen gespeeld, ik denk een stuk of 20 in totaal, maar lang niet al die spellen hebben een onuitwisbare indruk achtergelaten. De escaperooms die dat wel hebben gedaan en die ik iedereen warm aanbeveel zijn die van Questomatica en Sherlocked (allebei Amsterdam).”
Bouwen jullie een kamer helemaal zelf? Hoe bepalen jullie hoeveel geld je investeert in een kamer?
“Ja, ik bouw de kamers zelf. Qua investering maak ik vooraf geen waterdicht plan. Wel heb ik in gedachten wat ik ongeveer wil besteden, en daar houd ik me (uit noodzaak) aan. Het fijne van zelf bouwen is dat de onzekere factor van arbeid niet meetelt. Als iets meer tijd kost dan vooraf bedacht dan betekent dit dat ik meer uren maak, niet dat er meer geld bij moet.”
Waarom hebben jullie nog geen beleving voor 25+ personen? Of grotere groepen dan 6 personen?
“Ik heb hier zeker over nagedacht. Met name door de groeiende vraag naar belevingen voor grotere groepen. Het zou bedrijfstechnisch een sterke move zijn om iets dergelijks op te zetten. Ik sluit niet uit dat dit nog gaat gebeuren. Ik heb alleen erg veel gewerkt de afgelopen jaren en vond dat het wel eens tijd werd voor iets anders. De zaken liepen goed en ik fantaseerde over een wereldreis op de motor. Op 1 maart ben ik vertrokken om in 5 maanden van Amsterdam naar Tokyo te rijden. Al binnen 2 weken laaide het corona geweld op en liep ik vast. Nu zit ik al meer dan een maand vast in Griekenland. Genoeg tijd om plannen te maken over een eventueel spel voor 25+ personen!”
Als geld geen rol speelt, wat voor thema escaperoom zou je dan graag willen realiseren?
“Onze tweede escape room ‘the Liebermann Conspiracy’ moet eigenlijk onderdeel worden van een dubbel spel. Zonder teveel te verklappen wordt een van de ruimtes in dit spel slechts kort gebruikt. Deze ruimte zal later door een andere groep, met een andere missie ook gebruikt worden. De twee verhaallijnen zullen zich dus in elkaar gaan verweven, waarbij er elementen uit het ene spel (zoals opgenomen en gemanipuleerde videobeelden van de andere groep die kort daarvoor in de ruimte was) terugkomen in het andere spel, en je direct invloed kan hebben op de missie van het andere team. De concepten en ideeën liggen al een tijd klaar, maar doordat ik graag een tijdje wat minder wilde werken is dit op een laag pitje komen te staan. Toch heb ik nog steeds goede hoop dat ik op een gegeven moment de tijd vind (geld speelt geen rol in deze hypothese) om dit, volgens mij unieke, concept te realiseren.”
Jullie hebben de eerste live video escape room van Nederland. Hoe ging dat proces?
“Ik was net 2 weken onderweg op de motor toen de corona crisis losbarstte. De sales liepen terug naar 0 en ik zag het allemaal heel somber in. Onze bedrijfsleider, Yorick, heeft heel adequaat gereageerd en direct actie ondernomen. Hij liet mij weten dat hij bezig was met een live video versie van the Submarine. Ik zag hier zelf in eerste instantie geen brood in maar dacht op dat moment dat alles beter was dan niets doen en afwachten. Yorick zit naast zijn werk voor de escaperoom ook in de theaterwereld en had al ervaring met real time video editing software. Hij kwam al vrij snel met een prototype waar ik erg van onder de indruk was, met een 360° view waarin elke individuele speler thuis kan rondkijken, en een livestream vanuit het perspectief van de gamemaster die in de kamer rondloopt en opdrachten kan uitvoeren. In deze streams kunnen geluidseffecten, soundscapes and graphics getriggert worden. Hij heeft dit verder doorontwikkeld en ik heb vanuit mijn quarantaine op een Grieks eiland mee kunnen helpen. We hebben het geluk gehad dat het verhaal werd opgepakt door het Parool waardoor we vrij snel al boekingen binnen kregen. De reacties zijn waanzinnig!”
Wat vragen jullie voor een live video beleving en krijg je dezelfde beleving dan als je de kamer fysiek speelt?
“De prijs voor de live video game is zo’n 20% – 25% lager dan voor de real life versie. Uiteraard is de ervaring als je zelf, met je vrienden, in de kamer staat totaal anders (al denk ik dat de sfeer en de spanning aardig overkomen in de LV game), maar dat is nu helaas even niet mogelijk. Toch wilden we dat de prijs lager zou zijn dan voor de real life versie omdat je nou eenmaal niet van mensen kunt verwachten dezelfde prijs te betalen voor een ervaring die ze vanuit hun eigen woonkamer beleven.”
“Omdat het voorbereiden van de game veel meer tijd in beslag neemt dan het resetten van de fysieke kamer alleen en daardoor ook de kosten hoger zijn konden we niet nog verder zakken in de prijs. Op een gegeven moment hebben we gedacht: deze prijs is op een eerlijke en transparante manier tot stand gekomen, als blijkt dat die te hoog is dan weten dat dit project geen bestaansrecht heeft. Gelukkig blijkt dat wel het geval te zijn.
Als kleine extra compensatie bieden we alle spelers tevens een kortingsvoucher aan voor onze andere escaperoom.”
Kun je de escaperoom nog spelen als je de kamer al via live video gedaan hebt?
“Het is natuurlijk zo dat je de meeste opdrachten al hebt opgelost en je je daardoor de tweede keer een stuk makkelijker naar de uitgang puzzelt. De ervaring leert dat dit toch sneller weer wegzakt dan je zou denken. We hebben zelfs mensen gehad die de kamer binnen een jaar twee keer hebben gespeeld en nog steeds aardig de hersens moesten breken! Voor mensen die begrijpelijkerwijs liever hun tijd en geld in een andere kamer stoppen bieden we de mogelijkheid aan om een korte rondleiding te krijgen in the submarine om toch een indruk te krijgen van hoe de kamer er in het echt uitziet.”
Wat doen jullie om de beleving zo hoog mogelijk te maken via live video?
“We proberen de ervaring zo compleet mogelijk te maken. Zodra je inlogt op onze game site start de ervaring al. Je kunt hier kennis maken met het 360° concept en rondkijken in onze ontvangstruimte terwijl de gamemaster uitleg geeft over het spel. We kennen allemaal het gevoel en de opgewonden spanning van vlak voordat je de escaperoom binnengaat en je samen de briefing van de gamemaster bijwoont. Dit zelfde gevoel proberen we op deze manier bij de spelers op te wekken. En dat lukt!”
“Verder denk ik dat het heel goed werkt dat je zelf kunt rondkijken, in plaats van alleen maar te zien wat de anderen ook zien. Er is altijd wel iemand in de groep (wij noemen die ‘the lone wolf’) die, terwijl de anderen met man en macht een code proberen te kraken, in z’n eentje op zoek gaat in de kamer. Deze persoon is superbelangrijk voor het spotten van nieuwe informatie. Door de 360° view kan iedereen zo z’n eigen ‘rol’ vervullen.
De soundscapes en geluidseffecten maken de ervaring af.”
Meer informatie over Locked Amsterdam.
Eigenaar en blogger op Escape Rooms Nederland. Ik heb meer dan 50 escaperooms gespeeld en speelde mijn eerste in 2015. Kan er geen genoeg van krijgen. Ik hou vooral van samenwerkpuzzels. Uitdagingen pak ik met beide handen aan en ben een echte doorzetter. Ik ben erg creatief en hou van schilderen.
Geef een antwoord