“Het is geen escape room en heeft hier ook niets mee te maken. Het is wel echt een hele gave experience waarbij je in een andere wereld kunt stappen. Een voorbeeld is dat we een ervaring hebben waarbij je over een plank moet lopen met de bril op, en dat je dan het gevoel hebt dat je op 100 meter hoogte staat. Zelf had ik nooit gedacht dat ik met beide benen op de grond echt hoogtevrees zou ervaren. Maar ook zombies schieten of met pijl en boog is ook een echte beleving.”
“Niet. Het fysieke element van een escape room blijft toch wel erg belangrijk. Wel heb je escape games welke je kunt downloaden welke je met de VR-Bril kunt spelen. Maar het hele samenwerken en high fives zijn er niet bij met een VR escape rooms. Wel is mogelijk dat wanneer het binnen het thema past dat er een puzzel met een VR bril is, of dat bijvoorbeeld de intro met de VR bril wordt gedaan om je in de stemming te brengen.”
“Maar ook zijn er door de enthousiaste deelnemers nogal wat items gesneuveld. Sommige puzzels zijn daarom niet meer zo mooi/goed als hoe we ze in het begin hebben gemaakt. De upgrade zal dus niet zijn om deelnemers de kamer een tweede keer te laten beleven, maar zal gericht zijn om dezelfde hoge standaard te blijven handhaven als toen we begonnen waren.”
“Toen we begonnen met de eerste kamer lag de focus minder op een verhaallijn en het thema, ook de puzzels waren wel gave ideeën, maar niet zozeer in lijn met het verhaal of het thema. Tegenwoordig proberen we door de puzzels mensen mee te nemen door het verhaal. Bij The Experiment is bijvoorbeeld ook echte elke puzzel in thema en past hij binnen de setting. Verder kijken we nu veel meer naar de beleving en het gevoel welke we in het verhaal willen hebben. Acteurs spelen daar een grote rol bij en geven de escape room een extra dimensie.”
“In een hele korte tijd is het ontzettend snel gegaan. Toen wij begonnen kende nog niemand het idee en werden we veelal voor gek verklaard. Vanaf het moment dat het op de wereld draait door was geweest in 2014 is het pas echt snel gegaan. In het begin waren het veelal de “early adopters” welke de nieuwste sensatie kwamen uitproberen, en nu wil iedereen het doen. Ook het aanbod is explosief gegroeid, helaas soms ook ten nadelen doordat sommige kamers puur commercieel uit de grond gestampt worden om te kunnen mee liften op de trend.”
“Wij denken dat de escape rooms een nieuwe vaste activiteit is geworden binnen het leisure aanbod. Het grote voordeel van escape rooms is dat ze allemaal anders zijn, zelf zien we het als de concurrent van de film, waarbij je niet naar de film gaat maar zelf de film beleeft. Hier is voor de “escaper” een breed aanbod van genre’s, moeilijkheidsgradaties en kwaliteit in escape rooms. Net zoals we dit zien bij films.”
“De creatieve oplossingen die deelnemers (denken) te hebben om puzzels op te lossen zijn grappig om vanuit de control room te zien. Hierbij wordt soms alle logica over boord gegooid om het toch te proberen. Maar wat mij toch wel erg bij blijft is dat we in de Mailroom een ouderwetse werkende klok hadden. En dat een deelnemer naar de tijd keek, welke op dat moment 14.24 aangaf en dit ook bij een cijferslot uitprobeerde waarop dat toevallig ook die code was.”
Als je 1 ding zou moeten veranderen aan de wereld van escaperooms, wat zou dat zijn?
“Het weren van slechte escape rooms. Deze zijn de vijand van de “escape room wereld”. Als iemand namelijk een slechte escape room doet is de kans vrij klein dat hij/zei hierna nog vaker een escape room gaat doen.”
Dit kunnen wij ook beamen. Ook de belangrijkste missie van Escape Rooms Nederland. De kwaliteit van escaperooms in Nederland verbeteren. Gelukkig zien we de kwaliteit op alle vlakken stijgen. Maar we kunnen ieders hulp goed daarbij altijd goed gebruiken. Wij zijn erg blij dat Johan en zijn team dagelijks streven naar een betere beleving en een betere escaperoom voor haar klanten.
“Het lijkt me ontzettend leuk om te kijken wat er allemaal gebeurt op escape room gebied. Maar ook om andere escape room eigenaren te spreken.”