Interview met Edwin Brooshooft, eigenaar van escaperoom Inferno

mei 28, 2019 | Interviews | Mike van Hoenselaar 1 Comment

Deze keer spreken we Edwin Brooshooft, eigenaar van escaperoom Inferno in Katwijk. Edwin vertelt dat bij Inferno spanning en beleving centraal staan. De beleving begint zodra je de drempel over stapt en door middel van talloze special effects zorgen ze ervoor dat er flink wat adrenaline vrij komt en al je zintuigen geprikkeld worden. We zijn heel benieuwd hoe Edwin dit gerealiseerd heeft en hoe hij in de escaperoom wereld beland is.

Hoe heb je van het begrip escaperooms gehoord? Welke heb je gespeeld?

“De eerste escaperoom die we gespeeld hebben was gelijk een grote, Prison Escape in Rotterdam. Een vriend van ons had het idee geopperd dit cadeau te doen voor een andere vriend van ons. Dit was een groot succes. Het spelen van puzzels waarin je zelf een rol speelt was helemaal nieuw voor ons. Omdat we de smaak te pakken hadden zijn we kort daarna nog een escaperoom gaan doen en dat is een maandelijks terugkerend uitje geworden. Intussen hebben we ongeveer 40 gespeeld door het hele land (en België) heen.”

Waarom ben je een escaperoom begonnen?

“Doordat we zo veel escaperooms gespeeld hebben kunnen we zo opnoemen wat leuk is en wat minder leuk. Wat een escaperoom gaaf maakt is een kloppend verhaal, originele puzzels en wat wij vooral heel leuk vinden: het hebben van een doel en het voelen van spanning. Een escaperoom is compleet als je vooraf weet wat je doel is en je jezelf volledig wilt inzetten om dat doel te bereiken. Daarnaast is een escaperoom geslaagd als je hem beleefd hebt in plaats van gespeeld. Zodra je binnenkomt moet je de ‘echte’ wereld vergeten en een uur lang je eigen verhaal maken. Een goede escaperoom is meer dan moeilijke raadsels en codes kraken. Je wilt met je groep als het ware de hoofdrolspelers zijn in je eigen film.””Hierna zaten Tim en ik na elke gespeelde escaperoom te bedenken wat er leuk en minder leuk aan was. Bij een aantal rooms zeiden we ‘het was gaaf geweest als ze dit hadden toegevoegd…’ en sommige elementen misten we bij bijna elke escaperoom.

Hier ontstond het idee voor onze eigen escaperoom. We wilden een room met meer spanning, een themabeleving van de drempel tot de uitgang, minder hersenkrakers en juist meer ‘doe’-werk, en mensen het idee geven dat ze een uur lang in een andere wereld zijn geweest. Een wereld waarin zij de hoofdrolspelers zijn in hun eigen actiefilm. Een film waarin de host de regisseur is maar jij als acteur het script kan wijzigen. In onze ogen is deze droom in Inferno helemaal tot leven gekomen.”

Heb je tips aan andere escaperoom eigenaren?

“Wij zijn nog ‘groentjes’ in de escaperoom wereld en moeten zelf nog veel ontdekken, maar van de ontwikkel- en bouwperiode hebben we al veel geleerd. Zorg dat je een pakkend thema hebt wat iedereen aanspreekt. Wij hebben gekozen voor het thema brand en brandweer. Enerzijds omdat dit een spannend thema is en nog niet bestaat in Nederland, maar ook omdat iedereen er vroeger van gedroomd heeft een brandweerman of -vrouw te zijn.”

“Daarnaast is het belangrijk een begrijpelijk verhaal te hebben en een soepel lopende verhaallijn. Het is nooit leuk als je als speler achteraf denkt ‘Wat hebben we nou eigenlijk gedaan…?’ Het spel moet voor iedereen een uur lang doorlopen, als er 2 mensen lang bezig zijn met een puzzel en de rest staat erbij te kijken vallen zij uit de beleving en is hun ervaring niet compleet.”

“En als laatste tip: laat de overwinning enorm zijn. Hoe groter het doel is dat je bereikt hebt, hoe trotser je achteraf terugkijkt op de escaperoom.”

Heb je een aantal leuke dingen meegemaakt tijdens het spelen (zelf of de spelers in je eigen escaperoom)?

“Wat wij zelf altijd leuk vinden in escaperooms is dat je bezig bent in een ruimte en nog niet ziet waar je daarna heen gaat. We hebben een aantal rooms gespeeld waar verborgen delen opengaan en soms hele muren verschuiven, hierdoor verdwijnt je oriëntatie volledig en kom je dus nog dieper in de beleving. Dit hebben we in Inferno dan uiteraard ook geïmplementeerd.”

“Verder is het fantastisch als er veel moeite is gedaan voor decoratie. Als je bijvoorbeeld een escaperoom speelt waar het verhaal zich in een schip afspeelt is het prachtig als je je ook echt in een boot waant.”

Wat maakt jullie escaperoom speciaal tov andere escaperooms?

“Bij ons staat zoals gezegd spanning en beleving centraal. In klassieke escape rooms ben je vooral bezig met breinbrekers en codes kraken, bij ons sta je vanaf het begin in de schoenen van een brandweerman of -vrouw. De beleving begint zodra je de drempel over stapt en door middel van talloze special effects zorgen we ervoor dat er flink wat adrenaline vrij komt en al je zintuigen geprikkeld worden. We dagen iedereen uit het vuur te trotseren en de helden voor het slachtoffer te worden.”

Kun je een aantal minder leuke dingen vertellen die je meegemaakt hebt tijdens het spelen?

“Een escaperoom is in onze ogen minder geslaagd als deze lineair is, dus als een opdracht voltooid moet worden om een volgende te kunnen doen. Hierdoor is er niet voor iedereen wat te doen. Ook is het jammer als je een escaperoom boekt met een gaaf thema maar de ontvangstruimte is bijvoorbeeld een kale kantoorruimte. Dat past niet in de verwachting die je vooraf hebt.
Maar onze minst leuke ervaring was een escaperoom waar we zonder dat we het wisten een sleutel vonden die we op dat moment nog niet hadden moeten vinden. Hierdoor hadden we de absolute high score qua snelste tijd maar ook de helft van de puzzels overgeslagen.”

Gaat er nog iets veranderen aan jullie escaperoom?

“Een beleving is nooit af. Door middel van veel testen zijn we er al achter wat mensen het leukst vinden maar dit blijven we monitoren zodat de beleving elke keer weer beter wordt.”

Hoe zie je de toekomst van escaperooms?

“In onze ogen verschuiven escaperooms van puzzelen naar beleven, van escaperoom naar real life experience. Klassieke escaperooms zijn analoog en hebben een statische verhaallijn. Wij zijn hierin al opgeschoven en bij ons kan je tijdens het spelen het verhaal beïnvloeden.
Daarnaast vind je bij Inferno al meer interactieve elementen dan in oudere escaperooms. Wij denken dat dit zich nog veel verder gaat ontwikkelen en dat je over een paar jaar een volledig eigen verhaal ‘schrijft’. En hier komt dan overigens geen enkel hangslotje bij aan te pas.”

Zijn er nog dingen die je graag wilt vertellen over je escaperoom?

“Aangezien we net open zijn willen we iedereen die nieuwsgierig is met ons kennis laten maken door 10% welkomstkorting te geven.”

Meer lezen over escaperoom Inferno Katwijk.

Mike van Hoenselaar
Mike van Hoenselaar
Mede-oprichter van Escape Rooms Nederland. Ik deed mijn eerste escaperoom in 2014 en heb er inmiddels meer dan 500 gespeeld in binnen- en buitenland. Ik houd van denkpuzzels, bordspellen en avontuur. Ik houd er van om erg creatief te zijn en ben een echte gezelschapsspelfanaat. Grote liefhebber van escape rooms in alle soorten en maten. Ik ben daarnaast eigenaar van Wonderling Experience Studio, waar we allerlei soorten ervaringen ontwerpen, waaronder escaperooms.

Wekelijks onmisbaar escaperoom nieuws in jouw inbox

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

One Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Pin It on Pinterest