We hebben Arjan Hamoen gesproken en hem het hemd van het lijf gevraagd. Hij was nog maar net open dus de timing van het corona virus is erg heftig. Als ze geen omzet gaan maken zodra het kan, dan wordt het erop of eronder.
Een hele heftige tijd. Arjan verteld hoe hij hiermee omgaat.
Hoe heb je van het begrip escaperooms gehoord?
“Een aantal jaar geleden werd er een TV item uitgezonden over de opkomst van escaperooms. Niet lang daarna heb ik mijn eerste kamer gespeeld. Hoewel het puzzelen leuk was waren er een aantal zaken die de ervaring afbreuk deden. We waren met 4 mannen en we raakten spoedig gefrustreerd omdat we vastliepen. Het vragen om een hint voelde als het toegeven van een fout, waardoor we door onze trots, veel te laat pas erom vroegen en zo een essentiële denkfout konden aanpakken. Toen de timer op 0 stond werd de deur geopend en kwam de host binnen om ons te vertellen dat het afgelopen was. We hadden het niet gehaald. Het baalgevoel van het falen maakte mijn beleving een stuk minder aangenaam.”
Waarom ben je een escaperoom begonnen?
“Ik ben acteur van beroep. Echter als ik aan escaperooms denk met acteurs, dan zijn het veelal bangmakers (meestal worden ze gebruikt in horror escaperooms) of acteurs zonder dialoogopties. Gelukkig is dat aan het veranderen, maar zo is het wel gestart. Gevolg is dat een relatief grote groep escaperoom spelers afhaken als ze weten dat een acteur meedoet, omdat dat “eng” is. Ik wil dit stigma doorbreken. Bij ons zijn de acteurs niet eng. Ik verwacht dat in de toekomst nog veel meer kamers met een acteur gaan werken, zonder dat ze bangmakers zijn. Acteurs kunnen een puzzel op zich zijn of daadwerkelijk nodig zijn om verder te geraken. Als je een acteur hebt: zorg dan voor gesprekken! Geen halloween schrikacties, maar acteurs die de wereld kleur geven.”
Hoe heb jij je rol en kennis als acteur ingezet bij het maken de escaperoom?
“Ik heb jaren ervaring als Real life game acteur in de grotere real life games. Het draait hierbij om interactie waarbij de speler invloed heeft op wat er gebeurt. De controle ligt bij hen. Daarom weiger ik om pure scare acting toe te passen. Je moet in mijn ogen eerder met de acteur samenwerken, hem kunnen beïnvloeden of voor je winnen. Na de ervaring wil ik dat de deelnemers vaker games met acteurs willen gaan doen. Het moet dus een positieve ervaring zijn. Het gat dichten naar real life games of een brug naar interactief theater slaan is dan ook waar ik op hoop.”
Wat maakt jullie escaperoom anders of speciaal tov andere escaperooms?
“We onderscheiden ons in een aantal aspecten. Ten eerste kun je de beleving op 2 manieren benaderen en die keuze maak je per individu. Zonder teveel te spoilen gaat het om enerzijds open te staan voor roleplaying en anderzijds de optie om bij deze roleplay acties niet te hoeven participeren. Op deze manier geraakt niemand teveel buiten zijn of haar comfortzone en dat helpt bij het doel om het grote publiek te laten wennen aan (improviatie-)acteurs.”
“Ten tweede garanderen we een gameplay van 80 minuten. Het kan dus niet zo zijn dat je betaald voor een kamer en er na 36 minuten weer buiten staat. We zijn story-driven. Na 80 minuten heb je echt een verhaal doorlopen. Daarbij is ons hint-systeem in het verhaal geïntegreerd, waardoor het niet rottig voelt om een hint te vragen of te krijgen.”
“Tot slot ervaar je altijd een gevoel van slagen. Geen baal moment dat je buiten de tijd bent geraakt en uit de kamer wordt gehaald door een host. Ik wil dat mensen een toffe tijd hebben en daar helpen frustraties of teleurstellingen niet aan mee.”
Gaat er nog iets veranderen aan de escaperoom? Hoe ziet jullie escaperoom toekomst er uit denk je?
“De kinderziektes zijn inmiddels uit de game en we staan achter het product wat er nu is. Uiteraard zijn er creatieve inspiraties die de game nog meer kunnen dienen en die zullen we mondjesmaat toevoegen, zodat we tussendoor niet dicht hoeven.”
“The Recruits bestaat in hetzelfde universum als de “H.E.L. Shooter” beleving en binnen die realiteit is het niet ondenkbaar dat er meer games gaan bijkomen. Welk type en vorm houden we nog even voor ons… Real life gaming staat aan de basis van alles wat we doen, dus houdt ons in de gaten!”
Als jullie een escaperoom ontwerpen, hoe ga je dan te werk?
“De focus ligt bij ons op het “progressie pad” en op afwisseling. Zo wisselen we praktische acties af met samenwerkingsopdrachten en de meer bekendere ontcijferpuzzels. Daarnaast is voor ons story-telling erg belangrijk. The Recruits is meer een ervaring waarin je even Matt Damon (Jason Bourne) of Tom Cruise (Ethan Hunt) in een militaire mission impossible scenario bent. Het acteerwerk is er om deze filmische beleving aan te zetten zonder het “ENG” te laten worden.”
Zijn er enkele dingen die er per se in moeten zitten?
“Ik houd wel van een twist of een wending in films. Gaandeweg ontdekken wat er zich afspeelt en hoe jij de held kunt worden is voor mij belangrijk. Tevens een warm-up puzzel en een extra uitdagende puzzel. Zo ontstaat er succesbeleving die helpt om door te zetten bij de lastiger puzzels(s) aan het einde.”
Bouwen jullie de kamer helemaal zelf?
“We bedenken in principe alles zelf, maar ik heb mensen ingehuurd voor het bouwen en het programmeren van de digitale schakelingen.“
Hoe bepaal je hoeveel geld je investeert in een kamer?
“Haha, als het geld op is (zoals nu) dan is het klaar… 1 verbouwing heeft ons veel meer gekost dan oorspronkelijk begroot. Gelukkig hebben we alles alsnog kunnen verwezenlijken. Tuurlijk zijn er in mijn creatieve brein nog upgrades die ik zou willen uitvoeren, maar eerst maar eens uit de rode cijfer komen, en daar help corona nu even niet bij.”
Wat is het een moment van een groep wat je nog bijstaat als de dag van gisteren?
“Het is belangrijk in onze beleving voor de puntenscore om als spion aan het einde je sporen te wissen. 1 groep deed dat echter zo letterlijk dat ze zichzelf opnieuw insloten en de sleutel wegwierpen. Ze kwamen onherroepelijk vast te zitten en ik moest in karakter opnieuw de kamer in en improviseren om de beleving niet te doorbreken. Ze hadden wel door dat ze een domme fout hadden gemaakt en het leverde heel wat grappen op na de beleving.”
In deze corona crisis tijd zijn alle escaperooms gesloten. Zijn jullie bezig met creatieve processen om toch omzet te creëren. Hoe gaan jullie met deze tijd om?
“We waren nog maar net open dus de timing van het virus is erg heftig. Als we geen omzet gaan maken zodra het kan, dan wordt het erop of eronder. We zijn in ieder geval gaan kijken wat er wel mag. Uitzondering op de regels van groepen zijn gezinnen. Zij mogen als ze uit hetzelfde huishouden komen wel in dezelfde ruimtes verkeren. “
“De originele verzie was gericht op volwassenen. Nu hebben we een speciale versie gemaakt, geschikt voor gezinnen met ook jongere kinderen. Vanaf 8 jaar met ouders is het nu een beleving van dik een uur, maar ook tieners kunnen met hun ouders een toffe ervaring hebben. Wel zonder acteerwerk en de host op ruime afstand met een portofoon. Groepen komen elkaar niet tegen want we plannen langere tijd tussen de groepen. We zijn NU zojuist dus open gegaan voor deze doelgroep en reinigen de kamer grondig na elke run. De eerste reacties zin positief, dus we hopen op klanten!”
“Zodra de regels soepeler worden is de gewone versie ook weer speelbaar. De aanpassingen zijn zo gedaan dat een rest van 20 minuten de game van de ene versie naar de andere versie kan zetten. Zo verwachten we in de toekomst beide versies aan te kunnen blijven bieden.”
Hoeveel escaperooms heb je zelf al gespeeld? Welke vindt je een aanrader?
“Haha, niet zo extreem veel hoor. Ronde de 10 a 15 denk ik. Ik ben meer van het bedenken, creëren en acteren dan zelf deelnemen. De beste tot nu toe voor mij is The End van DarkPark. Vormgeving is mooi, niet al te moeilijk en heeft een memorabele constructie aan het einde en dat laatste is voor mij essentieel denk ik.
Wat doen jullie om de beleving van de kamer zo hoog mogelijk te laten zijn?
“Zodra de mailing van start gaat is het al belangrijk dat je deze goed leest. Zo kun je vast je rol en speelstijl gaan bepalen. Wanneer je binnenkomt start de beleving al. Als spionnen ga je getest worden en de assessor is al direct een acteur. Pas na dik 80 minuten zal je beleving te einde zijn en heb je een film doorwandelt.”
Zijn er nog dingen die je graag zou willen vertellen over jouw escaperoom?
“Behalve dat de escaperoom ingezet wordt voor entertainment gaan we ons ook richten op zakelijke teamtrainingen, waarbij een analyse van iemands natuurlijke rol binnen een team wordt gemaakt. Daarna zal er gekeken worden hoe de verschillende profielen binnen een bedrijf beter tot hun recht kan komen. De escaperoom zal dan dienen als oefenlocatie, waarin de trainer real-time feedback geeft op wat er gebeurt. We maken hierbij gebruik van professionals uit het onderwijs en oud leidinggevenden uit het korps mariniers.”
Meer informatie over The Recruits.