oktober 28, 2021 | Interviews | Mike van Hoenselaar
Velen waren afgelopen weken in de ban van ‘Squid Game’. Squid Game is een Zuid Koreaanse serie die op 17 september 2021 is uitgebracht op Netflix. In negen afleveringen vertellen ze het verhaal van een groep mensen die hun leven wagen in een mysterieus overlevingsspel, waarmee er 45,6 miljard won (ruwweg 33 miljoen euro ) gewonnen kan worden. De titel verwijst naar het inktvisspel, het laatste van de zes spellen dat door de deelnemers gespeeld moet worden. Squid Game werd binnen twee weken na uitbrengen in negentig landen de meest bekeken Netflixserie ooit.
De nieuwste kamer van Escaperoom Wagingen heeft ook veel weg van deze nieuwste Netflix serie. Oorspronkelijk zijn ze geïnspireerd door 3%, een andere Netflix-serie, waarbij in een toekomstige wereld slechts 3% van de wereld in het paradijs kan leven. De rest van de wereld leeft in armoede en slechte omstandigheden. Elk jaar maakt een groep mensen (in de serie alle 20-jarigen) kans om toegelaten te worden tot dit paradijs, als zij zich weten te plaatsen door verschillende spel- en puzzelrondes te overleven. Hier zijn dus vele gelijkenissen te vinden met Squid Game, waar ze ook door spel- en puzzelrondes moeten komen om rijkdom te vergaren.
We spraken Joeri Versteegen & Rutger Kroes, de eigenaren van Escaperoom Wageningen over hun nieuwste aanwinst.
Kunnen jullie ons meer vertellen over jullie nieuwste kamer?
“Onze nieuwste escape room is ontworpen om teams tegen elkaar te kunnen laten spelen, een battle escape dus. Het gaat in deze battle niet om het neerzetten van de beste tijd, maar gedurende het spel wordt er daadwerkelijk een interactieve strijd gespeeld. Je ziet de scores van beide teams, er zijn rechtstreekse duels en je kan elkaar tegenwerken. Dit geeft een extra dimensie. Het doel van deze escaperoom is het winnen van “The Final Battle”. We leven in een toekomst waar de kloof tussen armoede en rijkdom nog maar op één manier te overbruggen is. Ieder jaar is er één moment waarop teams de kans krijgen te strijden om een ticket naar The Promised Land. Enkel de winnaars zullen deze bemachtigen en voor eeuwig de armoede achter zich kunnen laten. In de game is het aan de spelers om in de game arena te laten zien wat ze waard zijn. Het team dat na 70 minuten de meeste puzzels heeft weten op te lossen verlaat als winnaar de kamer.”
Waar liepen jullie tegenaan met het realiseren van deze nieuwe kamer?
“Na het openen van onze eerste twee escape rooms zijn we met grote en ambitieuze ideeën van start gegaan. Op alle onderdelen wilden we in deze kamer een volgende stap zetten ten opzichte van onze andere kamers. Met als hoofddoel een kamer te ontwikkelen die geschikt is voor zowel de meest doorgewinterde escape room fanaat als de beginnende speler. Waarbij beide groepen de maximale speeltijd zouden kunnen gebruiken en ook allemaal een vergelijkbare ervaring kunnen beleven.”
“Het bouwen van deze kamer is een flink proces geweest. De eerste ideeën voor deze kamer zijn al in 2017 op papier gezet en in 2018 zijn we begonnen met het plaatsen van de eerste wanden. Al snel was duidelijk dat het ontwikkelen van deze kamer langer zou gaan duren dan we in eerste instantie hadden gedacht. Mede door tussenkomst van verschillende projecten die we voor externe partijen hebben ontwikkeld kwam de ontwikkeling van deze escape room regelmatig stil te liggen.”
“In 2020 zijn we geopend met de single room variant van The Final Battle. Dat was echter door de coronaperiode van korte duur. De paar groepen die hebben kunnen spelen hebben ons wel geholpen om de spelflow verder te finetunen voor de battle game.”
Hoe kwamen jullie op dit thema? Waar komt de inspiratie vandaan?
“Voor het verhaal zijn we opzoek gegaan naar een toekomstscenario wat zou passen bij een battle escape game. De basis van het verhaal is gebaseerd op een combinatie van de serie 3%, The Hunger Games en het boek Life 3.0. Deze concepten samengegoten leidt tot dit verhaal waar je daadwerkelijk voor de overwinning wil gaan – er hangt namelijk nogal wat af van deze strijd. Inmiddels is Squid Game ontzettend populair, waar het ook wat van weg heeft.”
Bevat de nieuwste kamer elementen die jullie in andere kamers nog niet zijn tegengekomen?
“We wilden vooral een battle kamer bouwen die echt meer was dan twee parallelle kamers naast elkaar en maar zien wie er als eerste uitkomt (met alle respect voor die kamers). We wilden een strijd tussen de teams met spellen die slechts door één team opgelost kunnen worden, rechtstreekse 1-tegen-1 duels en uiteraard de mogelijkheid om elkaar een beetje tegen te werken. Altijd lastig om te zeggen wat er gebeurt zonder spoilers te geven. We denken zeker dat dit een unieke battle escape room is, die de moeite waard is om te spelen.”
Waar zijn jullie het meest trots op?
“Dat we geduld hebben gehad. Ondanks dat we al jaren ermee bezig zijn geweest, willen we ‘m nu pas openen omdat ie nu pas echt klaar is. We zijn tegen veel problemen aangelopen tijdens de bouw en hebben onderweg heel veel bijgeleerd. Uiteindelijk hebben we een hele toffe kamer kunnen neerzetten.”
Hoe wordt de escaperoom tot nu toe ontvangen?
“De testspelers zijn enthousiast! Iedereen gaat fanatiek de strijd aan en staat aan het eind met spanning te wachten welk team er met de winst vandoor gaat!”
Hebben jullie nog nieuwtjes? Kortingen? Halloween acties? Etc?
“Vanaf 1 november is The Final Battle te spelen bij ons in Wageningen. Je speelt in twee teams van minimaal 3 personen en maximaal 7 (aan te raden is 4/5 personen). Voor groepen kleiner dan 6 personen is er de mogelijkheid om de ‘Single Room’ van The Final Battle te spelen. Hierbij is het doel om een score neer te zetten die hoog genoeg is om dat ticket naar The Promised Land te verdienen.”
“Openingsactie: iedereen die voor 14 november met de code ‘letthebattlebegin’ in het opmerkingenveld een reservering plaatst (je hoeft ‘m dan dus nog niet te spelen), krijgt 10% korting op het totaalbedrag. “
Mede-oprichter van Escape Rooms Nederland. Ik deed mijn eerste escaperoom in 2014 en heb er inmiddels meer dan 500 gespeeld in binnen- en buitenland. Ik houd van denkpuzzels, bordspellen en avontuur. Ik houd er van om erg creatief te zijn en ben een echte gezelschapsspelfanaat. Grote liefhebber van escape rooms in alle soorten en maten. Ik ben daarnaast eigenaar van Wonderling Experience Studio, waar we allerlei soorten ervaringen ontwerpen, waaronder escaperooms.
Geef een antwoord