september 30, 2024 | Personal | Mike van Hoenselaar
De escape room industrie blijft indrukwekkend groeien met een CAGR van bijna 15%, tegenover de 7% groei van de bredere Family Entertainment Centers (FEC). Deze cijfers weerspiegelen een bredere trend binnen de attractie-industrie: de toenemende vraag naar ervaringen die niet alleen vermaken, maar echt onderdompelen in een verhaal. En dat is precies waar escaperooms al meer dan 10 jaar om bekend staan.
Ik ben net terug van de LEAG conferentie in Eloria, Duitsland – een unieke belevenisfabriek waar de focus steeds meer ligt op diepgaande ervaringen in zowel escaperooms als open-world activiteiten. Met veel trots waren we hier aanwezig als spreker en deelden onze inzichten over het bouwen van een succesvol experience-bedrijf. We gebruikte hierbij onze ervaringen met Escape Rooms Nederland, Team Undercover, Circus Pief Paf, Opa’s Fortuin en Wonderling. Dit evenement zette ons ook opnieuw aan het denken over de rol van beleving in ervaringen en hoe deze zich blijft ontwikkelen.
De toekomst van actieve deelname in verhalen
De vraag naar diepgaande, interactieve ervaringen blijft groeien. Dit zien we terug in real-life games zoals Demise of the Grisers, Prison Escape en theatershows zoals District 12. Maar ook Secret Cinema of Experience Theater Project. Hierin voel je je als deelnemer onderdeel van iets groters, waarbij je actief invloed uitoefent op het verloop van het verhaal. Dit type participatie, waarin het verhaal zich aanpast aan jouw keuzes, zien we steeds vaker in zowel escape rooms als attracties. Het gaat niet langer om passief genieten, maar om actief creëren: jouw keuzes schrijven het verhaal.
Een terugblik op IAAPA Expo Europe: Technologie en innovatie
De IAAPA Expo Europe in de RAI Amsterdam was dit jaar weer een hoogtepunt binnen de leisure-industrie. Met meer dan 680 stands en een educatief programma met bijna 200 sprekers, was het de grootste IAAPA beurs ooit in Europa. Ondanks de overweldigende hoeveelheid springkussenbedrijven, achtbaanbouwers en VR-arena’s, viel op dat escaperooms (nog steeds) geen grote aanwezigheid hadden. Gelukkig wel CUBE uit Hellevoetsluis gezien met hun escape boxes voor grotere groepen. Toch waren er wel hier en daar interessante innovaties te vinden, zoals een interactieve klimwand en CycloBEAT rondom actief zijn en meer bewegen, mission game concepten zoals Prison Island en AgentFactory, kartbanen waarbij de baan elke heat aangepast zou kunnen worden en social gaming concepten zoals Shuffly en Quizy.
Wat betekent ‘immersive’ nou echt?
Tijdens de beurs viel op dat veel bedrijven de term ‘immersive’ gebruiken om hun attracties te beschrijven. Maar wat betekent een meeslepende ervaring nu écht? Voor mij gaat onderdompeling in een verhaal verder dan enkel indrukwekkende visuals of 4D-effecten. Het draait om geloofwaardigheid, het gevoel dat je deel uitmaakt van een groter avontuur. De kracht van een ervaring zit in de momenten die je bijblijven en waar je met vrienden of collega’s over napraat. Denk eens na: wanneer was de laatste keer dat je vol enthousiasme vertelde over een potje bowlen of lasergamen? De echte impact zit in die gezamenlijke, meeslepende belevingen waarin je volledig wordt ondergedompeld. Dit is de kracht van escaperooms en open-world activiteiten zoals Eloria – je bent geen toeschouwer, maar een actieve deelnemer in een meeslepend avontuur.
Ik begrijp dat met producties van 2 miljoen je zoveel mogelijk mensen in zo min mogelijk tijd wilt hebben, we merken bij Wonderling en Escape Rooms Nederland ook dat de vraag naar storytelling in attracties en ervaringen in het algemeen groter en groter wordt. Toch mag het mijn inziens niet het uitgangspunt zijn om per se 200.000 euro te gaan uitgeven om een verhaal tot leven te wekken. Ook niet bij een escaperoom. Voor ons draait het om het faciliteren van onvergetelijke momenten. Wie zijn we als speler, wat wil je ons mee laten maken en onthouden en welke dingen komen we op ons avontuur tegen die geloofwaardig genoeg zijn om een onvergetelijke ervaring rijker te worden.
De opkomst van social gaming en VR
Een opvallende trend op de IAAPA Expo was de opkomst van social gaming met spellen zoals Quiz Boxing, Sisyfox en Shuffly. Deze spellen stimuleren fysieke activiteit en competitie, maar missen vaak een verhaalcomponent. Hoewel ze populair zijn, geloof ik dat de toekomst van escaperooms en attracties meer zal draaien om verhaalgedreven ervaringen. De VR-sector groeit met meer dan 25%, maar veel van de VR-arena’s op de beurs waren gevuld met snelle shooters en kortdurende ervaringen. Hoewel ze technisch indrukwekkend zijn, missen ze de blijvende impact van een goed ontworpen escaperoom. Voor mij is een escaperoom een doel op zich – een gedeelde ervaring met vrienden of collega’s waarin je samenwerkt om een verhaal tot een goed einde te brengen.
De attractie-industrie is voortdurend in beweging, en met de groei van meeslepende, verhaalgedreven ervaringen zien we dat escaperooms niet langer alleen over puzzels gaan – ze worden steeds meer onderdeel van een groter avontuur. Terwijl de IAAPA Expo een geweldige plek was om de nieuwste technologie en entertainment te verkennen, kijk ik uit naar de toekomstige ontwikkelingen in onze branche. Hopelijk zien we meer focus op echte verhalen die niet alleen vermaken, maar die ons ook lang bijblijven, zowel in pretparken als in FEC’s. Welke concepten ken jij die we zeker moeten ervaren?
Mede-oprichter van Escape Rooms Nederland. Ik deed mijn eerste escaperoom in 2014 en heb er inmiddels meer dan 500 gespeeld in binnen- en buitenland. Ik houd van denkpuzzels, bordspellen en avontuur. Ik houd er van om erg creatief te zijn en ben een echte gezelschapsspelfanaat. Grote liefhebber van escape rooms in alle soorten en maten. Ik ben daarnaast eigenaar van Wonderling Experience Studio, waar we allerlei soorten ervaringen ontwerpen, waaronder escaperooms.
Geef een antwoord