mei 30, 2018 | Nieuws | Mike van Hoenselaar
ABN AMRO heeft ‘s werelds eerste mobiele AR escape room gemaakt, aldus de organisatie. Door middel van Augmented Reality willen ze het spel The Lockdown gebruiken voor werving van nieuw IT-talent. In dit spel ga je door middel van het gebruik van je telefoon op elke willekeurige plek de uitdaging aan om een wereldwijde financiële catastrofe te voorkomen. Door gebruik te maken van augmented reality is het mogelijk om het spel in iedere kamer te spelen. Het spel is bedoeld voor iedereen, niet alleen voor IT’ers. Wij hebben het spel inmiddels uitgespeeld en zullen onze review spoedig plaatsen.
The Lockdown: mobile augmented reality escaperoom
In het spel bevinden we ons in het jaar 2028. ‘Geld’ is volledig digitaal en wordt georganiseerd via een smart contract genaamd ‘The Lantern Wallet’. Als ineens wereldwijd een groot aantal mensen niet meer bij hun cryptocurrencies kan, breekt de chaos uit. Spelers worden uitgedaagd uitdagingen op te lossen met thema’s als informatiebeveiliging en blockchain om zo de wereld voor een financiële catastrofe te behoeden. Via verschillende stappen helpen de spelers Interpol om de verblijfplaats van de hacker te achterhalen. De moeilijkheidsgraad van de opdracht wordt bepaald door het pad dat je kiest.
ABN AMRO ziet Lockdown als onderdeel breder doel
The Lockdown maakt onderdeel uit van een bredere wervingscampagne van ABN AMRO. “De vraag naar digital talent is de afgelopen jaren enorm toegenomen. We hebben geïnvesteerd om als bank relevant te zijn voor deze doelgroep. Hier is een onderscheidende aanpak voor nodig”, vertelt Maarten Bokhoven, Head of Employer Branding bij ABN AMRO. “Innovatie is heel belangrijk voor ons. IT-specialisten krijgen hier te maken met inhoudelijke uitdagingen en hebben een grote maatschappelijke impact. Dit zijn allemaal elementen die ook naar voren komen in The Lockdown.”
Sherlocked ontwierp de puzzels in de escaperoom
De puzzelmechaniek in de game is ontworpen door Sherlocked.
Tristan, mede-eigenaar van Sherlocked reageert: ““Het was heerlijk om met zo’n ervaren team als de mensen van CODE D’AZUR aan een videogame mee te mogen werken. We zijn sinds het begin van Sherlocked altijd aan het spelen geweest met de conventies van escape rooms, en dit project is daar een voorbeeld van. The Lockdown is de tweede digitale productie waar we aan werkten, na onze eigen mobile game ‘prequel’ op The Vault. We zijn erg enthousiast over de potentie van AR als brug tussen het fysieke en het virtuele. We ervaren het nu nog even via de schermen van onze smartphones, maar we kunnen niet wachten tot de eerste volwassen AR headsets als de Hololens en Magic Leap uitkomen.”
Victor, mede-eigenaar van Sherlocked zegt over deze mobiele augmented reality escaperoom, “Het is altijd spannend om lang in het geheim ergens aan te werken en het dan in één keer aan de buitenwereld te geven.. Nu gaan we ontdekken hoe snel (of langzaam) spelers over heel de wereld hun weg kunnen banen door de puzzels. Ik ben in ieder geval kei-benieuwd.”
The Lockdown is te downloaden in de App Store en via de Google Play Store. We zijn benieuwd wat jij van het spel vindt. Is het een escaperoom? Wat is de rol van augmented reality vind je?
Mede-oprichter van Escape Rooms Nederland. Ik deed mijn eerste escaperoom in 2014 en heb er inmiddels meer dan 500 gespeeld in binnen- en buitenland. Ik houd van denkpuzzels, bordspellen en avontuur. Ik houd er van om erg creatief te zijn en ben een echte gezelschapsspelfanaat. Grote liefhebber van escape rooms in alle soorten en maten. Ik ben daarnaast eigenaar van Wonderling Experience Studio, waar we allerlei soorten ervaringen ontwerpen, waaronder escaperooms.
Geef een antwoord