maart 19, 2017 | Nieuws | Mike van Hoenselaar
Bij het spelen van een escaperoom zijn verschillende psychologische principes van kracht. Meer dan je eigenlijk zou denken. Een creatieve oplossing verzinnen is vaak het juiste antwoord als je vastloopt in een escaperoom. Een ander aspect is het creëren van ah hah! momenten. Iets wat een goede escape room typeert. Blackbox is een spel wat deze zaken combineerd. Een creatieve en uniek iOS puzzelspel waarbij je continu ah hah momenten hebt bij het spelen en je jouw creativiteit kunt oefenen.
Ontstaan van Blackbox
De maker van Blackbox was gefrusteerd door spellen op iOS, het sofwaresysteem van Apple. Ze stimuleerde te weinig. Ze zagen er mooi uit, maar ze boeiden niet echt. Ze beloonde wel, maar de voldoening ontbrak. Er waren geen echte “ah hah!” momenten vond hij. Dus hij besloot een spel te maken dat dat sterker en beter deed. Blackbox is inmiddels 1,5 miljoen keer gedownload en heeft in 8 landen, waaronder UK en Australië, op de eerste plek in de App Store gestaan. In 32 landen zelfs in de top 5 van puzzelspellen.
Blackbox is my most ambitious software/design project to date and will be my first published app. Blackbox is radically different than anything out there. Our phones are brimming with advanced sensors and they’re crying out to be used for something other than simulating a steering wheel or rotating a YouTube video. Few games break the fourth glass wall and when they do, do so timidly. Games should shine with these new inputs but they’re usually left unused. I decided to make a collection of artful puzzles that would all be solvable without touching the screen.
Wat Blackbox zo uniek maakt is dat je levels uitspeelt zonder het scherm in het spel aan te raken. Elk spel in Blackbox maakt gebruik van functionaliteiten of sensoren van de iPhone of iPad. Een hele unieke manier van een spel beleven. Ook mooie manier om functies van je iPhone te ontdekken trouwens.
Blackbox en escaperooms
Wij denken dat escape room bouwers ook hier inspiratie uit kunnen halen. Iets dat we al wel vaker terug hebben zien komen in escaperooms is een geluidssensor. De mate van geluid maakt iets open of dicht. Daar maakt de maker van Blackbox ook gebruik van. Het spel bestaat al wat langer. Recent is er weer een nieuwe update uitgekomen met weer nieuwe puzzels. Wij zijn benieuwd wat jij er van vindt.
Blackbox is gratis te downloaden, alleen kun je meer levels als in-game aankoop doen. Wij hebben er erg veel plezier aan beleefd. Nadeel is wel dat als je ze eenmaal gespeelt hebt, dat je ze niet echt nog een keer doet. Dus de herspeelbaarheid is wel erg klein. Wie weet wat voor updates er nog komen om dit experiment verder handen en voeten te geven.
Details
Uitgeefdatum: 25 februari 2016
Prijs: gratis
In-App-Purchases:
- Hint Packs (€ 0,99 — € 19,99)
- “Erudite” Level Pack (€ 1,99) : 13 geavanceerde levels + 1 hint
- “Push” Level Pack (€ 1,99) : 8 notificatie gebaseerde levels + 1 hint
- Koffie of Burrito donaties (€2,99/€6,99)
Blackbox in de App Store of naar de website van Blackbox
Mede-oprichter van Escape Rooms Nederland. Ik deed mijn eerste escaperoom in 2014 en heb er inmiddels meer dan 500 gespeeld in binnen- en buitenland. Ik houd van denkpuzzels, bordspellen en avontuur. Ik houd er van om erg creatief te zijn en ben een echte gezelschapsspelfanaat. Grote liefhebber van escape rooms in alle soorten en maten. Ik ben daarnaast eigenaar van Wonderling Experience Studio, waar we allerlei soorten ervaringen ontwerpen, waaronder escaperooms.
Geef een antwoord