oktober 3, 2015 | Nieuws | Mike van Hoenselaar
We hebben bij Escape Rooms Nederland de succevolle escape room wedstrijd Race to Escape op de voet gevolgd. We hebben alle 6 de afleveringen van seizoen 1 uitvoerig beschreven. Race to Escape is een serie waarbij 2 teams in identieke escape rooms proberen zo snel mogelijk te ontsnappen De producer van de serie Riaz Patel, geeft een kijkje achter de schermen van Race to Escape en deelt enkele overwegingen bij het maken van de escape room TV serie.
“because if it hadn’t been winnable, then the audience would feel it and they would just turn the channel.”
Hij geeft dus aan dat de escape rooms die elke week gespeeld worden wel te winnen moeten zijn. Het moet mogelijk zijn om de kamer in de gestelde tijd te kunnen halen.
“so foreign that someone wouldn’t know where to start. Putting them in sort of a weird crypt that’s set in Mesopotamia would be very, very hard, because they’d go on like, ‘We don’t even know where we are.’”
Dat is bij escape rooms in Nederland wel anders. De diversiteit van kamers is in Nederland heel erg hoog. In Nederland kom je alle tijdperken tegen en dat maakt het ook zo gaaf. Maar we begrijpen dat het een overweging is, omdat je in een wedstrijd zit en je dan zoveel mogelijk dingen wilt uitsluiten die verkeerd kunnen gaan.
“A challenge that you find in the neighborhood bar would be different than a challenge you would find in the auto garage.”
Iets waar wij het 100% mee eens zijn en maar weinig escape rooms echt snappen. Een moeilijke puzzel verzinnen is helemaal niet zo moeilijk. Het gaat er om dat iets logisch is. Toevallig recent een escape room gespeeld waarbij je een code oplost bij een gedeelte van de kamer waar toevallig ook een cijferslot aanwezig is. Maar wat bleek, de code was voor het slot aan de andere kant van de kamer. Ik vind dit niet fijn en onlogisch.
“The challenges needed to be big enough so the audience could see what was happening, and doable in the amount of time allotted. They also needed to be equal parts brainy and physical”
Een hele logische stap als je iets voor TV maakt. Bij Race to Escape had je net als bij normale escape rooms allemaal camera’s verstopt. Om zo de actie zo goed mogelijk vast te leggen. Als de puzzels heel klein waren dan is het voor het publiek ook vrijwel onmogelijk om mee te leven.
The hardest part of designing the challenges, Patel says, was “keeping the contestants on a course so they couldn’t jump from clue one to clue four.”
Een valide punt bij het maken van een escape room. Wat als men iets te vroeg vindt? Voro mij persoonlijk ook de reden om niet een chronologische room te maken. Doe je dat wel dan moet je dus heel scherp zijn op dit gegeven. Dat mensen dus veel te snel dingen kunnen ontdekken of oplossen.
“That’s something that we really went back and forth on,” Patel says. “How to streamline those rooms so that they feel like real environments, but still don’t have too much that it would be distracting and hard to move forward—that was a balance we had to find.”
Enorm belangrijk om een beleving neer te zetten. Als je alleen een kamer hebt waar alle objecten in de kamer onderdeel zijn van een puzzel dan is dat minder leuk. Bijvoorbeeld Teamtrapped in Venlo heeft dat heel erg mooi opgelost en is de beleving enorm hoog. De Meisjeskamer in Bunschoten heeft dat ook heel erg goed gedaan.
Individual challenges were tested eight to 10 times, then assigned to certain rooms, at which point, the room “was tested five times from start to finish just to make sure that we didn’t have any issues,”
Het testen van een kamer is enorm belangrijk. Doe je dat niet dan zul je veel dingen tegenkomen die niet logisch zijn of waar mensen onnodig vastlopen. Iets heel basaals is bijvoorbeeld dat veel mensen niet weten hoe bepaalde sloten werken. Je wilt niet dat iemand 10 minuten op een slot loopt te klote als ze wel de juiste code hebben maar het niet goed ingevoerd krijgen.
Leuk om op deze manier te kijken hoe andere escape room bouwers hun escape room bouwen. Dat is ook de reden dat ons in willen zetten om zoveel mogelijk kennis te delen tussen escape room bouwers.
Mede-oprichter van Escape Rooms Nederland. Ik deed mijn eerste escaperoom in 2014 en heb er inmiddels meer dan 500 gespeeld in binnen- en buitenland. Ik houd van denkpuzzels, bordspellen en avontuur. Ik houd er van om erg creatief te zijn en ben een echte gezelschapsspelfanaat. Grote liefhebber van escape rooms in alle soorten en maten. Ik ben daarnaast eigenaar van Wonderling Experience Studio, waar we allerlei soorten ervaringen ontwerpen, waaronder escaperooms.
Geef een antwoord