Eerder schreven wij al over het samenstellen van een team voor een escape room, en de verschillende soorten mensen in zo’n team. Als je met een grote groep een escape room spel gaat spelen, zal je een of meer van deze dertien soorten spelers zeker herkennen. Misschien ben je zelf wel een van die personen!
1. De afteller
De afteller is meestal een persoon dat al een beetje paniekerig is aangelegd, en in een escape room komt deze paniek tot uiting: het persoon in kwestie roept de hele tijd hoeveel minuten er nog over zijn, en rent als een kip zonder kop door de kamer heen. Iedereen voelt zich onder druk gezet en behalve dat je wel precies weet hoeveel tijd je nog hebt, heb je niet erg veel aan deze persoon. Ga niet mee in zijn/ haar stress, en blijf koel en kalm. Veel escape rooms hebben ook een erg duidelijke timer waar je de resterende tijd op kunt zien of roepen dit elke kwartier om.
2. De betweter
Terwijl jij druk bezig bent met een het oplossen van een moeilijke puzzel, loopt deze persoon langs, maakt een sarcastische opmerking waaruit je kunt opmaken dat hij/zij jou dom vindt en de betweter lost de puzzel voor jou op. Zijn/haar opmerkingen zijn neerbuigend en erg sarcastisch, want deze persoon ‘weet het toch altijd beter’. Voel je niet gekwetst, het ligt aan de tijdsdruk dat deze persoon zo doet.
3. Degene die open deuren intrapt
“Kijk, dit is een cijferslot, we hebben cijfers nodig om het te kunnen openen”. Ja goh, dat wist jij natuurlijk écht niet toen je het slot zag. Deze persoon legt veel te veel uit, en trapt eigenlijk enkel open deuren in: “Oh een raadsel, dat moeten we denk ik oplossen om te ontsnappen.” Stoor je niet aan hem/haar, hij/zij probeert te helpen en is tenminste niet onaardig.
4. De spoiler
Het is natuurlijk erg leuk als het je lukt om in je eentje na veel moeite een raadsel op te lossen. Nou, als het aan de spoiler ligt, kun je dit wel vergeten: hij/zij geeft anderen niet de kans om zelf iets te doen, want hij/zij heeft van tevoren al opgezocht hoe alles werkt waardoor het spel een stuk minder spannend wordt. Spreek deze persoon aan als je je eraan stoort: misschien heeft hij/zij niet eens door dat het irritant is.
5. De denker
In een escape room moet je nadenken en daarna in actie komen. Deze persoon denkt veel na, maar doet niets: minutenlang staren naar een slot terwijl de rest allang aan het zoeken is naar een aanwijzing om het te openen. Je hebt wel iets aan de kennis van deze persoon, maar gebruik hem/haar voor advies, want anders is het uur zo om. Actie willen we zien! 🙂
6. De bevelhebber
‘Waarom werken als je anderen het werk voor je kunt laten doen?’ moet deze persoon gedacht hebben. Hij/zij is iedereen aan het commanderen en ophaasten, maar zelf doet deze teamgenoot niets. Het is wel fijn om een leider te hebben, maar het moet niet doorslaan naar bevelen geven dus zeg er iets van als je het vervelend vindt. Geef de bevelhebber niet zijn zin, laat hem/haar ook de handen uit de mouwen steken.
7. De verleider
Deze persoon is ontzettend handig als jullie meer hints willen krijgen: hij of zij bespeelt en verleidt iedereen, dus er is een kans dat jullie daardoor meer aanwijzingen krijgen. Kijk wel uit: deze persoon is erg overtuigend dus laat je niet de hele tijd meeslepen, het kan ook zo maar omslaan in brutaliteit.
8. Het domme blondje
In elk team zit iemand die wat minder slim is dan rest: zij kan minder goed Engels, of begrijpt bepaalde teksten niet goed. Of is niet zo goed in logisch denken, waardoor het lang duurt voor hij of zij iets opgelost heeft. Het beste kun je ervoor zorgen dat zo’n persoon niet in je team zit, en zit zij er toch in, help dan een beetje zodat het voor iedereen leuk blijft.
9. Het angstige haasje
Het angstige haasje vindt het allemaal maar eng en schrikt overal van, wat hilarisch of irritant kan zijn als jullie het spel spelen in een escape room met een horror-thema. Probeer erom te lachen, maar haal dat persoon niet naar beneden: de een is net wat avontuurlijker aangelegd dan de ander, en daar kan hij/zij ook niet heel erg veel aan doen.
10. Degene die niet tegen zijn verlies kan
Als de tijd op is, wordt deze persoon boos en gaat redenen bedenken waarom het niet gelukt is om te ontsnappen: het was te moeilijk, de rest deed niet zijn best, de hints waren niet duidelijk genoeg enzovoorts. Hij/zij kan gewoon niet accepteren dat je ook kunt verliezen in een escape room, want daar had hij/zij simpelweg geen rekening mee gehouden. Geen aandacht aan besteden, een escape room spel is geen wedstrijd en voel je niet schuldig door deze persoon.
11. De agressieve man
Kijk uit voor dit type en zeg er op tijd wat van als het voorkomt, want de agressieve man laat zich zo opfokken door de tikkende klok dat hij ruw of zelfs gewelddadig kan worden. Dit is niet bevorderlijk voor het spel, dus stop deze persoon: niemand wil blauwe plekken overhouden aan een avondje escape room.
12. De agressieve vrouw
Hetzelfde type als bij punt 11, maar dan in de vrouwelijke vorm. Ook hierbij hetzelfde advies: zorg ervoor dat deze persoon het spel niet verpest, het is haar eigen keuze om boos te worden op iemand.
13. Het domme blondje (mannelijke versie)
Het mannelijke domme blondje geeft snel op als het niet lukt en snapt er ook bar weinig van. Hij loopt meer tegen alles aan te schoppen dan dat hij iets probeert op te lossen. Raakt snel geïrriteerd, maar laat hem in zijn sop gaar koken, hoe meer aandacht je eraan besteedt, hoe erger het wordt namelijk.
Deze 13 escape room types zijn vaak onderdeel van een escape room team, dus bedenk van tevoren wat afspraken zodat jullie goed met elkaar omgaan en er geen ruzie ontstaat: dat is immers zonde van het spel.